Tester gezocht voor de Apple 2024 App

1
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest de Apple (IOS) app geheel nieuw op te bouwen, gebaseerd op SwiftUI. De primaire reden was dat de 2020 versie lastig onderhouden was en afhankelijk van software van derden die niet meer ondersteund wordt of zelfs fouten bevatte.

Het voordeel van de deze versie is dat deze sneller aangepast kan worden en hopelijk jaren meegaat. Daarnaast was voor de oude versie Dropbox nodig om op afstand gegevens op te vragen. Deze versie werkt met directe toegang via je thuisnetwerk zie de P1 Monitor beschrijving het onderdeel API en netwerk.

Deze versie is niet compleet maar bevat de meeste basis zaken, na het testen wordt de app compleet gemaakt of er worden versies uitgebracht met nieuwe features. De app is in het Nederlands, Engels of Frans te gebruiken.

Voor de 2024 versie ben ik op zoek naar testers, als je daaraan mee wil werken stuur dan een DM met je e-mail adres in het bericht waarmee ik je voor TestFlight kan uitnodigen. Dit wijst zichzelf als je de email ontvangt. Het testen kost buiten wat tijd niets. Je moet beschikken over een iPhone / iPad met iOS versie 17.0 of hoger. De taal van het device wordt gebruikt. Nederlands, Engels en Frans.

Alle commentaar is welkom of het nu over bugs, de layout of andere zaken gaat. Zet je commentaar in dit topic en als je iets constateert controleer dan eerst of het onderwerp niet al is aangedragen.

Geeft zoveel mogelijk details aan, zoals de software versies die je gebruikt. En de stappen die je genomen hebt. Om bugs te kunnen oplossen moet ik de situatie kunnen nabootsen.

Testers Hall of Fame
Over de score en positie kan niet worden gecorrespondeerd.

Bugs / verbeteringen score:
Henny: 4
Alfredheijden: 2
Maurice: 10
NicoA: 1

Als problemen zijn verholpen dan verwijder ik de posts om overzicht te houden. Ik werk de score uiteraard bij in dit overzicht. Gebruik dit item alleen voor bugs e.d. gebruik voor features en dergelijk de andere mogelijkheden op het forum.
P1-monitor ontwikkelaar

Re: Tester gezocht voor de Apple 2024 App

3
secbro schreef: 29 apr 2024 16:48 Correct zie eerdere uitleg. Het is net als met je de snelheidsmeter in je auto als je stil staat dan geeft deze 0 km per uur weer. Zie ook de normale P1 interface die moet overeen komen.
Bij de gasmeter actueel zie ik dat deze het verbruik van het laatste uur weergeeft als ik het goed kon vergelijken met de P1Monitor op de RPi

4
Ik ga er naar kijken maar dit kan normaal gedrag zijn omdat de correctie op de schaal waarde alleen gebeurt als de waarde wisselt. En gas update soms maar 1 keer per uur. Wellicht moet ik dit anders aanpakken. Bedankt voor het melden.

update: het verschil tussen een vastgestelde waarde en automatische is dat bij automatisch de hoogste waarde automatische wordt bepaalt maar deze wordt niet naar beneden bijgesteld. Dat zou het hele idee van een schaal verdeling teniet doen. In je auto verwacht je ook dat de stand van de snelheidsmeter op dezelfde plek blijft bij een bepaalde snelheid en niet dat 30% op de schaal soms 10km wil zeggen of 80 km.
P1-monitor ontwikkelaar

5
secbro schreef: 30 apr 2024 06:08 Ik ga er naar kijken maar dit kan normaal gedrag zijn omdat de correctie op de schaal waarde alleen gebeurt als de waarde wisselt. En gas update soms maar 1 keer per uur. Wellicht moet ik dit anders aanpakken. Bedankt voor het melden.

update: het verschil tussen een vastgestelde waarde en automatische is dat bij automatisch de hoogste waarde automatische wordt bepaalt maar deze wordt niet naar beneden bijgesteld. Dat zou het hele idee van een schaal verdeling teniet doen. In je auto verwacht je ook dat de stand van de snelheidsmeter op dezelfde plek blijft bij een bepaalde snelheid en niet dat 30% op de schaal soms 10km wil zeggen of 80 km.
Ik snap je uitleg, misschien dan laten beginnen met 1 m3?
De wattage verbruik begint bij 1000 watt en is ondertussen opgeschaald naar 3500

8
Je kunt op IOS op diverse manieren software ontwikkelen met name via SwiftUI of via UIKit. SwiftUI is de toekomst en daar is iOS 17 voor nodig of in ieder geval sterk gewenst. Het hele idee is dat het eenvoudiger wordt de App te onderhouden. Sorry dat het niet uitkomt maar ik hoop op je begrip. Het ontwikkelen van de App kost honderden uren en meerdere versies onderhouden is niet haalbaar als hobby project. Vandaar dat er ook geen Android app is.
P1-monitor ontwikkelaar

9
basnahuis schreef: 05 mei 2024 14:29 Ik heb thuis verschillende netwerken, zoals intern en externe netwerken die met elkaar kunnen communiceren.
Mijn raspberry pi zit in een ander netwerk dan mijn telefoon.
Bij automatisch zoeken vind die de p1 monitor niet. Als ik het ip adres in typ en op test druk dan word die wel groen maar de gegevens komen dan nog niet door.

Als ik met mijn telefoon in het zelfde netwerk ga zitten dan komen de gegevens wel gewoon door.

Met de oude app werkte het wel gewoon met verschillende netwerken.

Zou mooi zijn als het aangepast word.
Klopt, ook al reeds aangegeven alleen zie het niet meer terug. Zal toch het een en ander in gewijzigd zijn. Met de DuckDNS die nu gebruikt wordt is het probleem “opgelost”

10
Maurice schreef: 05 mei 2024 16:13
basnahuis schreef: 05 mei 2024 14:29 Ik heb thuis verschillende netwerken, zoals intern en externe netwerken die met elkaar kunnen communiceren.
Mijn raspberry pi zit in een ander netwerk dan mijn telefoon.
Bij automatisch zoeken vind die de p1 monitor niet. Als ik het ip adres in typ en op test druk dan word die wel groen maar de gegevens komen dan nog niet door.

Als ik met mijn telefoon in het zelfde netwerk ga zitten dan komen de gegevens wel gewoon door.

Met de oude app werkte het wel gewoon met verschillende netwerken.

Zou mooi zijn als het aangepast word.
Krijg je een foutmelding als je de testknop indrukt of staat alles op groen?

Hierbij screenshots
Bijlagen

11
basnahuis schreef: 05 mei 2024 16:33
Maurice schreef: 05 mei 2024 16:13

Krijg je een foutmelding als je de testknop indrukt of staat alles op groen?

Hierbij screenshots
Als je naar de screenshots kijkt dan zie je dat Wifi En Mobiele data hebt uitgezet. De testknop negeert deze instellingen en aangezien Wifi Groen is denk dat als WifI bovenin aanzet dat het moeten werken. Als je telefoon en de Rpi niet op hetzelfde Wifi netwerk zijn aangesloten dan gaat het niet werken omdat je dat ook zo hebt ingericht. Als je de Rpi niet kan bereiken via Wifi dan kan het buiten on via de Mobiele data maar dat moet wel ingesteld zijn op je router en op de Rpi.
P1-monitor ontwikkelaar

12
Zonder netwerk tekening kan ik daar niets over zeggen. Maar de App verwacht in iedere geval dat de Rpi lokaal via poort 80 te bereiken is. Hierbij wat uitleg van de verschillende opties. Als je netwerk anders hebt ingedeeld dan moet je daar rekening mee houden.

De test knop in de app doet respectievelijk een call naar de diverse manieren om de Rpi te bereiken en negeert andere instellingen:

WiFi IP-adres: http://192.168.2.1/api/v1/configuration/0 (met het ingesteld adres uiteraard)
WiFi DNS: http://mijndnsnaam/api/v1/configuration/0 (als je een lokale dns naam hebt ingesteld die uiteraard naar de Rpi moet verwijzen)
Internet : https://Duckdns.naam/api/v1/configuration/0 (de DNS naam waarop de Rpi via het internet te bereiken is mag ook een andere DNS provider zijn als je maar op de publieke adres van je router komt).

De schakelaar Wi-Fi en Mobiele data laten je kiezen via welke netwerk route je de Rpi wil benaderen. Mobiel voor als je buiten je Wi-Fi netwerk toegang wil. Als ze beide aan staan dan werkt dit automatisch.
P1-monitor ontwikkelaar

13
Je hebt hier een router met denk ik een router achter een router zoals je de deco's noemt. De scan tool zoekt in de range van 1 - 254 van het ip adres dat de telefoon over Wi-Fi gebruikt in jouw geval 192.168.68.1 - 192.168.68.254 en de Rpi zit in de range 192.168.178.1 - 192.168.178.254 dus wordt deze niet gevonden. Je maakt waarschijnlijk ook gebruik van NAT van 192.168.178.0/24 naar 192.168.68.0/24 omdat er alleen TCP verzoeken worden gedaan zal dat wel werken voor normaal gebruik maar niet met de scan tool. Als je het IP adres van de Rpi invoert dan zou het moeten werken. En Wi-Fi moet aanstaan.

Als het scannen in dit soort situaties in alle gevallen zou moeten werken dan moeten er alleen al voor de zogenaamde private IP ranges 16.777.216 + 1.048.576 + 65536 = 17.825.792 adressen moeten scannen en nu 254. Ik denk dat je deze maar met de hand moet instellen..... Het is wel een veilige manier van werken.
P1-monitor ontwikkelaar

14
Dit zou voor de P1 monitor nog wel kunnen echter de https certificaten worden met LetsEncrypt gemaakt en die heeft poort 80 nodig om de certficaten te vernieuwen. Poort 443 zou aangepast kunnen worden en die heb je feitelijk alleen nodig voor de P1 monitor. Er is een alternatief voor poort 80 maar dan moet je controle hebben over je DNS server en dat is voor de meeste gebruikers geen optie. Ik ga er nog wel onderzoek naar doen maar het lijkt niet eenvoudig om op te lossen.
P1-monitor ontwikkelaar

15
secbro schreef: 06 mei 2024 21:06 Dit zou voor de P1 monitor nog wel kunnen echter de https certificaten worden met LetsEncrypt gemaakt en die heeft poort 80 nodig om de certficaten te vernieuwen. Poort 443 zou aangepast kunnen worden en die heb je feitelijk alleen nodig voor de P1 monitor. Er is een alternatief voor poort 80 maar dan moet je controle hebben over je DNS server en dat is voor de meeste gebruikers geen optie. Ik ga er nog wel onderzoek naar doen maar het lijkt niet eenvoudig om op te lossen.
Voor de duidelijkheid, de mogelijkheid om in de app, een andere externe poort te kunnen kiezen op de externe IP address van je ISP router adres
Als voorbeeld 123.321.55.66:123

16
LetsEncrypt heeft op je internet aansluiting poort 80 nodig, dat die dan geforward wordt naar de machine die de certificaat gebruikt. In dit geval de P1 monitor het is echter alleen nodig voor het aanmaken of vernieuwen van het certificaat. De P1 monitor app gebruikt nu standaard poort 443 voor https maar die kan worden geconfigureerd die optie komt in de toekomst beschikbaar.

Samengevat: poort 80 kan in niet oplossen maar poort 443 wel. Anders even googlen op LetEncrypt certificaat vernieuwen
P1-monitor ontwikkelaar

17
Henny schreef: 06 mei 2024 19:33
secbro schreef: 05 mei 2024 19:34 Je hebt hier een router met denk ik een router achter een router zoals je de deco's noemt. De scan tool zoekt in de range van 1 - 254 van het ip adres dat de telefoon over Wi-Fi gebruikt in jouw geval 192.168.68.1 - 192.168.68.254 en de Rpi zit in de range 192.168.178.1 - 192.168.178.254 dus wordt deze niet gevonden. Je maakt waarschijnlijk ook gebruik van NAT van 192.168.178.0/24 naar 192.168.68.0/24 omdat er alleen TCP verzoeken worden gedaan zal dat wel werken voor normaal gebruik maar niet met de scan tool. Als je het IP adres van de Rpi invoert dan zou het moeten werken. En Wi-Fi moet aanstaan.

Als het scannen in dit soort situaties in alle gevallen zou moeten werken dan moeten er alleen al voor de zogenaamde private IP ranges 16.777.216 + 1.048.576 + 65536 = 17.825.792 adressen moeten scannen en nu 254. Ik denk dat je deze maar met de hand moet instellen..... Het is wel een veilige manier van werken.
Dat verklaart het een en ander, bedankt voor de uitleg 👍🏻 inderdaad het IP adres handmatig ingevoerd zit ik mij achteraf te bedenken.

De nieuwe versie van P1Monitor 2.4.1 draait voor zover goed ook in combinatie met de TestFlight app. Je hebt trouwens bij het bestand 20235 staan i.p.v. 20245
Hallo Secbro,

Heb de nieuwe beta versie geïnstalleerd en heb “geen” verbinding meer ondanks dat de tcp poort is gewijzigd naar het nieuwe nummer en de WiFi IP adres geeft aan dat er verbinding is?? Enig idee waar dit weg komt?

20
Henny schreef: 09 mei 2024 19:50
secbro schreef: 09 mei 2024 19:48 Als je niets aan de router hebt veranderd dan moet je de FQFN poort op 443 instellen.
Deze heb ik gewijzigd in 22721

Net poort 443 weer toegevoegd in de router en geen probleem. Poort 22721 werkt dan niet zoals ik kan zien
Bij mij werkt het perfect met poort 22271,
Was ff aan het klooien met de API sleutel, en het opzetten van duckdns in de P1 monitor, maar daarna perfect.
Dus ik kon al mijn P1 monitor van af buiten bereiken , door port 80 te forwarden naar de P1
En nu kan de data nu ook bekeken worden via de App via port 22271
Dank je wel voor de snelle toevoeging van de externe port

21
Henny schreef: 09 mei 2024 19:50
secbro schreef: 09 mei 2024 19:48 Als je niets aan de router hebt veranderd dan moet je de FQFN poort op 443 instellen.
Deze heb ik gewijzigd in 22721

Net poort 443 weer toegevoegd in de router en geen probleem. Poort 22721 werkt dan niet zoals ik kan zien

IMG_6925.jpeg
Nog even een kort samenvatting wat je kunt doen,
Optie 1: je veranderd niets aan je router en je voert 443 in in de app.
Optie 2: je veranderd in je router dat de inkomend poort 22721 verwijst naar de 443 met het IP adres van Rpi. Eigenlijk alleen het poort nummer wijzigen en de app heeft als poort 22721 staan.

SecBro.
P1-monitor ontwikkelaar

26
Het kort antwoord is ja dat hoort zo. Het scherm heeft ongeveer 300 pixels om de grafiek weer te geven. Een volledige dag bevat 1440 minuten of in jouw voorbeeld ongeveer 1000 data punten. De grafiek probeert dat zo goed als mogelijk weer te geven. Hierdoor zie je wat vreemde verschijnselen.
P1-monitor ontwikkelaar

27
secbro schreef: 14 mei 2024 20:03 Het kort antwoord is ja dat hoort zo. Het scherm heeft ongeveer 300 pixels om de grafiek weer te geven. Een volledige dag bevat 1440 minuten of in jouw voorbeeld ongeveer 1000 data punten. De grafiek probeert dat zo goed als mogelijk weer te geven. Hierdoor zie je wat vreemde verschijnselen.
Ok, duidelijk. Is er voor de toekomst een mogelijkheid om in of uit te zoomen in de minuten overzichtjes zoals in de 2020 Pro versie?

30
Ik snap de verschillende opties in het network settings menu niet helemaal.
Er zijn drie verschillende opties om de p1monitor host te definieeren namelijk:
- wifi ip address
- wifi dns
- wifi fqdn

Zowel de Fqdn (full qualified domain name), de dns (host name) en het ip -address
resolven naar hetzelfde ip address. Onderliggende system call getaddrinfo() is een
mogelijkheid om dit te doen.

Waarom geen 1 veld voor de fqdn/hostname/ip-address?