secbro schreef: 18 mei 2022 07:52
Ik ga er mee aan de gang en kijk hoe ver ik kan komen om deze telegram codes om te zetten naar de huidige manier van werken. De in te stellen waarden zijn geen probleem om die aan te passen.
Dit was de reactie van het bedrijf die de meter omgewisseld heeft, ter info:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om een aantal punten te verhelderen wil ik graag eerst aangeven dat de energiemarkt opgedeeld is in kleinverbruik (consumenten en klein MKB) en grootverbruik. Daarnaast is de energiemarkt verdeeld in drie verschillende soorten rollen; netbeheerders, leveranciers en meetverantwoordelijken.
TUMS is een meetverantwoordelijke welke (voornamelijk) in de grootverbruik energiemarkt opereert en uw aansluiting betreft ook een grootverbruik aansluiting met een grootverbruik elektriciteitsmeter.
In onderstaande mail wordt de term Nederlandse standaard gebruikt, welke verwijst naast de Dutch Smart Meter Reader (DSMR) welke geïntroduceerd is door netbeheerders voor kleinverbruik aansluitingen/meters en heeft/kent verschillende versies. Daarbij is daar sinds een klein aantal jaar alweer een afsplitsing in ontstaan bij netbeheerder Enexis, welke de ESMR heeft geïntroduceerd.
De P1-poort is een techniek waarbij het mogelijk is dat de meter via RS232 tekstberichten met OBIS-codes aan kan bieden aan derde apparatuur.
Op deze website is bijv. een stukje geschreven hoe je het bericht kan inzien op je laptop: P1 poort slimme meter uitlezen (hardware) (domoticx.com)
De OBIS-codes zijn registercodes in de meter welke een bepaalde waarde heeft, bijv. de kWh stand.
In de DSMR-standaard is er een definitie gemaakt van welke OBIS-codes er gecommuniceerd worden in welke volgorde, welke dus geldt bij netbeheerders en kleinverbruik aansluitingen.
Echter de aansluiting waar we over spreken is een grootverbruik aansluiting met een grootverbruik elektriciteitsmeter.
Met de P1-poort van deze grootverbruik elektriciteitsmeter wordt onderstaande lijst aan waardes aangeboden, waarbij dus voor mijn gevoel OBIS code [1-0:1.7.0] waar je het meest in geïnteresseerd bent.
-------------------------------------------------------------------------------