Als je een vraag stelt geef dan zoveel mogelijk informatie. Maak het een vraag die te beantwoorden is!

• welke Raspberry Pi gebruik je en welke software versie? Te vinden in het info-scherm
• wat wil je bereiken of wat ging er mis? Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er?
• geef eventueel extra informatie zoals de webpagina waarop iets mis ging (bv. main-1.php)

(RPI-0) actuele verbruik getallen en electriciteit staaf diagrammen worden soms niet meer bijgewerkt

1
Allereerst bedankt voor het programma. Vorig jaar juli is een slimme meter geplaatst en sinds een paar dagen na de installatie heb ik een raspberry pi met daarop de p1mon software.

Ik besef dat de door mij gebruikte rpi0-met-wifi officieel niet ondersteund wordt. Hij heeft ook maar de helft van de genoemde 1 Gbyte aan ram. Ondanks dat werkt de software redelijk goed (zeker de eerste maanden). Maar sinds enige tijd ervaar ik toch een probleem, dat soms optreedt, namelijk het volgende:

Als ik de getallen in het "home" scherm van hoog en laag elektrisch verbruik bij elkaar op tel dan komt dat niet overeen met "totaal vandaag" in het "actuele verbruik" scherm

Daarnaast ontbreken in het "uren (kWh)" dan de laatste kolommen

Oplossing is dan het systeem te herstarten via het "sleuteltje-menu" in de webinterface. Daarna herstelt het systeem zich: de ontbrekende kolommen worden na enige tijd zichtbaar, de getallen komen overeen tussen de verschillende schermen. Hoe meer data ontbrak hoe langer dit duurt.

Als de schermen up2date zijn ontbreekt vaak wel bij de voorheen ontbrekende uren de weer informatie (de roze pluim is daar afwezig).

Als ik dan in "p1weather.log" kijk dan zie ik voor die ontbrekende periode geen logging.

Googlend naar dit fenomeen vind ik wel berichten over een relatie met dns.

Als ik via ssh/telnet aanlog op de p1mon dan zie ik dat er niet mijn eigen dns server maar 1.1.1.1, 8.8.8.8 & 9.9.9.9 in gebruik zijn. Dit ondanks dat mijn dhcp server die informatie over lokale dns servers wel keurig doorgeeft. Op de dhcp server is een static adres ingesteld voor het macadres van de p1mon raspberry

Op dit moment heb ik op de p1mon zelf het adres ingesteld met de juiste dns en router informatie. Daardoor staat in recolve.conf mijn dns server boven de 3 publieke dns servers.

Tot nu toe (maar 1 dagje dus niet te vroeg juichen) werkt het nog goed.

Als het zo blijft heb ik een workaround.

Even wat context:

ik gebruik de nieuwste versie 1.7.0 patch 0
mijn netwerk is "dubbel" genat, ziggo-router met eigen router
ik heb verschillende kaartjes gebruikt
ik heb geen data opgeschoond (dus ik kan bijna 1 jaar terugkijken)
ik gebruik pihole als ik de dns handmatig invul. als ik dat niet doe is er op de router een exception voor het dns verkeer
pihole houdt volgens mij niks tegen van de p1mon software
ik gebruik geen docker

Zolang de workaround helpt is het opgelost, maar heb jij een idee wat de echte oorzaak en oplossing zijn ?

Re: actuele verbruik getallen en electriciteit staaf diagrammen worden soms niet meer bijgewerkt

4
volgens mij is het gelukt

Het P1Weather script loopt 4 keer per uur, dus het laatste bijbehorende log bestand is maximaal ongevver 15 minuten oud.

Ik heb een jobje aangemaakt dat controleert of de P1Weather.log te oud is
Indien de logging ouder dan 15 + 5 (marge) = 20 minuten is herstart ik de raspberry op een (hoop ik) veilige manier

Code: Selecteer alles

#!/bin/bash

if [ `stat --format=%Y /var/log/p1monitor/P1Weather.log` -le $(( `date +%s` - 20*60 )) ]; then
        /p1mon/scripts/P1DbCopy.py --allcopy2disk --forcecopy
        /p1mon/scripts/p1mon.sh stop
        sudo reboot
fi
Ik heb een crontab regel toegevoegd om bovenstaand script "/p1mon/scripts/fix4weather.sh" te starten (ook 4 keer per uur)

10,25,40,55 * * * * /p1mon/scripts/fix4weather.sh # fix voor ontbrekende gegevens
Vanmorgen heeft het script al zijn werk gedaan. Dat is onder andere te zien aan de uptime van de raspberry.

Re: (RPI-0) actuele verbruik getallen en electriciteit staaf diagrammen worden soms niet meer bijgewerkt

8
Even een update: inmiddels is de uptime alweer 13 dagen. Dus tot nu toe geen reboot getriggerd, dus nog geen ontbrekende data.

goedemorgen @secbro

08:55:01 up 13 days,  3:29,  0 users,  load average: 0.65, 0.77, 0.81
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:         489052      144532       77424       66484      267096      224016
Swap:        102396       20480       81916
Laatst gewijzigd door m3t3rkast op 15 jul 2022 09:09, 3 keer totaal gewijzigd.