Re: Poort veranderen in P1Mon?

2
Ik herhaal maar even wat er boven het forum staat:

• welke Raspberry Pi gebruik je en welke software versie? Te vinden in het info-scherm
• wat wil je bereiken of wat ging er mis? Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er?
• geef eventueel extra informatie zoals de webpagina waarop iets mis ging (bv. main-1.php)

Met name: wat wilt u bereiken? En dan bedoel ik niet dat u de poort wilt wijzigen.
beheerder forum

Re: Poort veranderen in P1Mon?

4
Ik begrijp dat de smartgateway de meter uitleest en vervolgens met SOCAT kan worden doorgestuurd naar p1mon. Het lijkt erop dat smartgateway in eerste instantie wel op IP-basis kan werken. Het artikel is voor mij wat verwarrend geschreven omdat er ook gesproken wordt over Home-assistant en MQTT, iets heel anders.
Als de smartgateway de gegevens niet op IP-basis kan doorgegeven gaat het artikel verder met een uitleg over een virtuele compoort en daar loop je nu vast. Dat verwijzen naar een ander device in p1monitor gaat volgens mij niet maar wellicht dat @secbro of @Intelwolf daar iets meer over kan zeggen.

Misschien dat je in dit onderwerp viewtopic.php?t=38 wat meer info kan halen. Met name over deze (voorbeeld)regel: SOCAT_CONF="pty,link=/dev/ttyUSB1,rawer,group-late=dialout,mode=660 tcp:192.168.1.200:5523,retry=forever,interval=30".

Jouw onderwerp heb ik verplaatst naar het forum 'p1 reader' en ik heb de titel aangepast.

Edit: ik heb de supportafdeling van Smartgateway om een reactie gevraagd: "het werkt zoals in de instructie en proefomgeving. Commando's zijn afhankelijk van de gebruikte Linux-distributie".
beheerder forum

Re: Smartgateway - verwijzen naar een ander device?

8
Ik heb dat geprobeerd, het lijkt erop dat p1mon alleen naar de poorten ttyUSB0 en ttyUSB1 kijkt. Met socat als ik dat commando uitvoer zie ik de poort gelijk aangepast worden in p1monitor gui, word één keer groen en dan krijg ik na +/ 30 sec "Seriële device in gebruik: /dev/ttyUSB0"

Voor het socat commando is er nog helemaal geen poort /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyUSB1 aanwezig, pas na het socat commando verschijnt deze en is er dus maar 1 usb poort aanwezig. Ik begrijp dan ook niet dat p1monitor deze als in gebruikt aangeeft.

Als ik dan een cat /dev/ttyUSB0 doe dan krijg ik af en toe output. Zet ik de socat doorverwijzing naar ttyUSB4 dan en doe dan een cat /dev/ttyUSB4 dan krijg ik netjes continu data binnen.

Waarom kijkt p1mon niet naar andere usb poorten dan ttyUSB0 en ttyUSB1?