Ik was even benieuwd of meer mensen dit hebben.
De nieuwe versie berekent nu op basis van het het voltage en wattage de exacte ampéres uit. Dit is heel fijn, maar nog los daarvan, mijn slimme meter geeft ook altijd een belasting van 1 ampére op de 2e fase, ook als het verbruik of opwek precies op het nulpunt zit. Als de opwek en verbruik precies op 0 uitkomen zou er geen 1A moeten staan. Bij de eerste fase gebeurd dat wel netjes namelijk. Bij de 3e fase staat hij heel vaak permanent op minimaal 2A, ook tijdens de overgang van verbruik naar opwek.
Het zou nu nog mooi zijn als ik ergens kan omswitchen, zodat hij niet de waarde uit de meter gebruikt voor de historische data, maar de berekende waarde, die veel accurater is en daarnaast ook nog eens werkelijk klopt.
Re: Meter geeft onjuiste Amperewaarde door
3De stroomsterkte wordt niet berekend, maar wordt uit de data van de slimme meter gehaald, toch?
Ik zie deze waarden terug in de P1-monitor Informatie pagina, onderaan onder Slimme Meter.
Bij mij staat de stroomsterkte van L3 altijd op minimaal 2A. Hoger (leveren of opwek) wordt wel goed aangegeven, lager niet.
L1 en L2 doen het wel goed.
Maar als ik kijk in de P1-data dan staat daar ook altijd minimaal 2A, dus lijkt mij dat de Slimme Meter de verkeerde data geeft.
Ik heb een Landis+Gyr E350, type ZMF110CCtFs2 (gemaakt in Griekenland).
Ik zie deze waarden terug in de P1-monitor Informatie pagina, onderaan onder Slimme Meter.
Bij mij staat de stroomsterkte van L3 altijd op minimaal 2A. Hoger (leveren of opwek) wordt wel goed aangegeven, lager niet.
L1 en L2 doen het wel goed.
Maar als ik kijk in de P1-data dan staat daar ook altijd minimaal 2A, dus lijkt mij dat de Slimme Meter de verkeerde data geeft.
Ik heb een Landis+Gyr E350, type ZMF110CCtFs2 (gemaakt in Griekenland).
RPi 3b + Apacer Indus. 16GB SD
Zon 1: SolarEdge SE4000 HD
Zon 2: Zonneplan Huawei SUN2000-4KTL-L1
Zon 1+2: Eastron SDM630 V2 (S0)
Slimme meter: Sagemcom T211 ESMR5
Lader: WallBox Pulsar Plus (3x16 A)
4Mijn meter is een E360 van Landis & Gyr. Blijkbaar geven deze de ampères niet goed door. Voor de stroomkosten maakt dit niet uit, omdat deze over watts gaan, maar het geeft je toch te denken dat een geijkt meetapparaat niet eens de ampères goed kan doorgeven dat dit wel raar is.
In het telegram is ook duidelijk te zien dat de info van de meter niet klopt. P1Monitor kan daar ook niets aan doen, gelukkig kan deze het wel herberekenen. Zou nog mooi zijn om de ampèrewaarden uit de meter volledig te negeren en de berekende waarden te gebruiken in het 3 fasen overzicht.
In het telegram is ook duidelijk te zien dat de info van de meter niet klopt. P1Monitor kan daar ook niets aan doen, gelukkig kan deze het wel herberekenen. Zou nog mooi zijn om de ampèrewaarden uit de meter volledig te negeren en de berekende waarden te gebruiken in het 3 fasen overzicht.
5Omdat mijn meter op L3 altijd minimaal 2A aangaf in het telegram heb ik een klacht bij Enexis ingediend.
Ze zijn persoonlijk langsgekomen, hebben niets vreemds kunnen constateren en zijn tot meterwisseling overgegaan.
Ik heb nu een Sagemcom T211 ESMR5 welke ook de voltages van de 3 fases doorgeeft. Deze meter geeft wel 0 A in het telegram wanneer levering en verbruik precies in evenwicht zijn.
Blijft een groot vraagteken wat er mis is met de L+G meter.....
Ze zijn persoonlijk langsgekomen, hebben niets vreemds kunnen constateren en zijn tot meterwisseling overgegaan.
Ik heb nu een Sagemcom T211 ESMR5 welke ook de voltages van de 3 fases doorgeeft. Deze meter geeft wel 0 A in het telegram wanneer levering en verbruik precies in evenwicht zijn.
Blijft een groot vraagteken wat er mis is met de L+G meter.....
RPi 3b + Apacer Indus. 16GB SD