OTA (over the air updates)

1
Hoi,

Ik maak al geruime tijd met groot plezier gebruik van P1 monitor.
Het enige wat ik een beetje knullig vind is het updaten naar de laatste versie.
Het wisselen van SD kaartjes met name... is iets wat niet handig gaat als je de raspberry netjes hebt gemonteerd.
Alleen het telkens eruit halen en het erin duwen is een gefrot van jawelste , daarnaast als je op de tast het SD kaartje missteekt in het SD sleufje dan ligt ie in de behuizing waarna je het hele ding van de wand af mag gaan halen en uit elkaar halen om weer aan je SD te geraken.

Het lipje van de SD kaart steekt naar de wand toe uit plus het zit verzonken in de behuizing waardoor je geen ruimte hebt om het er uit te krijgen.
Naast dit alles is de hardware hier ook niet echt op gemaakt om dit regelmatig te doen.

Een OTA versie update zou veel van bovenstaand oplossen waardoor je dit comfortabel vanachter je computer kunt regelen en er niet bij hoeft te zijn.
En ja, ik wil best contributie betalen voor het hosten van een update server als dat nodig is.

Mvg,
Ronald

Re: OTA (over the air updates)

2
't Volgende gaat misschien wat ver voor je wens... maar je zou het kunnen overwegen.

Afhankelijk van het specifieke model Pi dat je beschikbaar hebt, zou je kunnen overwegen om er Docker op te installeren en dan P1Monitor daarbinnen te gebruiken (als container).

Ik heb thuis nog een oude Pi 1.2 waarop ik ook Docker heb geïnstalleerd. P1Monitor heb ik daar dan niet op draaien dus ik weet niet hoe dat precies zal uitpakken, maar het is misschien de moeite van het proberen waard.

Mijn punt is dat je zodoende relatief eenvoudig kunt upgraden, zoals je wenst. 🙂

Aandachtspunt is overigens misschien wel dat P1Monitor juist erg z'n best doet om slijtage aan de SD-kaart te minimaliseren (dmv verschillende technieken). Dat zal wellicht teniet worden gedaan op deze manier.

Los daarvan: zéker, als er OTA mogelijk zou zijn, zou dat prachtig zijn. Maar omdat ik P1Monitor via een Docker-container draai, is die noodzaak voor mij vervallen.

Re: OTA (over the air updates)

4
Een beetje off topic, maar daar gaat 'ie... Sorry alvast. 😅

Dat is een optie idd, maar in mijn geval nee. 🙂

Ik heb zelf een custom script geschreven dat:
  • 's nachts wordt uitgevoerd als cron job
  • docker compose pull uitvoert, om nieuwe versies van images op te halen, indien ze er zijn
  • de container stopt
  • alle volume-data via de tool restic naar een back-up server kopieert
  • docker compose up -d uitvoert (waarbij, indien er bij stap 1 een nieuwe image was opgehaald, de container opnieuw aanmaakt, en in alle gevallen de container weer start)
Althans, zo ongeveer.

Het is niet dat ik de ingebouwde back-upfunctie van P1Monitor niet vertrouw, maar ik weet dat ik op deze wijze een 100% back-up van het systeem heb, die ik kan terugzetten, zonder dat het systeem in de lucht is. 😎 Bij recovery is het simpelweg:
  • container + volume-data weggooien
  • data terugzetten uit back-up
  • container opnieuw aanmaken obv image
  • profit 😎