Kan ik 2 API keys kwijt om 2 SE omvormers uit te lezen?
Als dat niet kan, is er een oplossing voor?
---
Groet Frans
Re: 2 Solaredge omvormers
2Nee, dat kan (nog) niet.
Oplossing: viewtopic.php?t=315. Vereist wel een investering in de Eastron meter en werkt alleen indien beide omvormers op verschillende fases zitten.
Ik heb een SolarEdge en een Zonneplan omvormer.
Oplossing: viewtopic.php?t=315. Vereist wel een investering in de Eastron meter en werkt alleen indien beide omvormers op verschillende fases zitten.
Ik heb een SolarEdge en een Zonneplan omvormer.
RPi 3b + Apacer Indus. 16GB SD
Zon 1: SolarEdge SE4000 HD
Zon 2: Zonneplan Huawei SUN2000-4KTL-L1
Zon 1+2: Eastron SDM630 V2 (S0)
Slimme meter: Sagemcom T211 ESMR5
Lader: WallBox Pulsar Plus (3x16 A)
Zon 1: SolarEdge SE4000 HD
Zon 2: Zonneplan Huawei SUN2000-4KTL-L1
Zon 1+2: Eastron SDM630 V2 (S0)
Slimme meter: Sagemcom T211 ESMR5
Lader: WallBox Pulsar Plus (3x16 A)
3Ook ik heb sinds kort een 2e SolarEdge omvormer.
Van de eerste haal ik al een hele tijd naar tevredenheid via de API-key de informatie op.
Nu heb ik ook de 2e toegevoegd door de API-key van de eerste te overschrijven met de API-key van de 2e omvormer. Er wordt netjes een 2e database entry gegenereerd en de juiste Site-IDa is zichtbaar.
Echter, de originele 1e omvormer wordt niet meer geüpdatet en van de 2e krijg ik de foutmelding dat de API afhandeling fout is.
Alleen als ik de 2e API-key verwijder, de betreffende database verwijder EN de juiste API-key van omvormer 1 weer invul, alles opsla EN een herstart uitvoer, werkt de API van omvormer 1 weer.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Alvast bedankt voor het meedenken
Van de eerste haal ik al een hele tijd naar tevredenheid via de API-key de informatie op.
Nu heb ik ook de 2e toegevoegd door de API-key van de eerste te overschrijven met de API-key van de 2e omvormer. Er wordt netjes een 2e database entry gegenereerd en de juiste Site-IDa is zichtbaar.
Echter, de originele 1e omvormer wordt niet meer geüpdatet en van de 2e krijg ik de foutmelding dat de API afhandeling fout is.
Alleen als ik de 2e API-key verwijder, de betreffende database verwijder EN de juiste API-key van omvormer 1 weer invul, alles opsla EN een herstart uitvoer, werkt de API van omvormer 1 weer.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Alvast bedankt voor het meedenken
4Wat je wil kan niet met de huidige opzet. De p1 monitor haalt de informatie op met de ingevoerde api key, dat is nu eenmaal hoe SolarEdge werkt. Als je meerdere omvormers wil uitlezen dan zouden ze onder dezelfde key moeten vallen. Daar houdt de software wel rekening mee.
P1-monitor ontwikkelaar
5Dank voor je snelle reactie.
Ik begrijp de verwijzing “ dat is hoe Solaredge werkt” niet helemaal.
In HomeAssistant kan ik meerdere keys invoeren en dus meerdere Solaredge omvormers uitlezen.
Is het misschien een idee om een optie voor meerdere API-keys te kunnen opvoeren?
De bijbehorende database met site-ID wordt wel correct aan gemaakt.
Of in het bestaande API-key veld de mogelijkheid te maken meerdere keys (met separator) op te voeren?
Meerdere Solaredge omvormers onder 1 API-key is iets waar leveranciers niet aan willen.
Ik begrijp de verwijzing “ dat is hoe Solaredge werkt” niet helemaal.
In HomeAssistant kan ik meerdere keys invoeren en dus meerdere Solaredge omvormers uitlezen.
Is het misschien een idee om een optie voor meerdere API-keys te kunnen opvoeren?
De bijbehorende database met site-ID wordt wel correct aan gemaakt.
Of in het bestaande API-key veld de mogelijkheid te maken meerdere keys (met separator) op te voeren?
Meerdere Solaredge omvormers onder 1 API-key is iets waar leveranciers niet aan willen.
6Je hebt het correct begrepen er wordt één API key ondersteund met meerdere ID's in de P1-monitor. Uit de documentatie van SolardEdge wordt het zo beschreven. https://knowledge-center.solaredge.com/ ... ng_api.pdf Er is geen voorziening om meerdere API's keys te ondersteunen. Ik weet niet of en hoe je de installaties onder één API key krijgt. Ik heb zelf geen toegang tot SolarEdge moet je in de SolarEdge App ook meerdere API keys invoeren?
P1-monitor ontwikkelaar
7Het probleem is dat als je 2 SolarEdge omvormers hebt van 2 verschillende leveranciers het moeilijk wordt om deze in een portal te brengen en dus 1 API te gebruiken. Leveranciers wijzen naar garantie afhandeling. Technisch zou het wel kunnen via de servicedesk van SolarEdge.
Hoe dan de afhandeling wordt bij storingen met 2 verschillende leveranciers blijft een open vraag.
In HomeAssistant kun je gewoon meerdere omvormers met ieder hun eigen API opvoeren. zie bijlage.
wellicht een oplossing voor P1Mon?
Hoe dan de afhandeling wordt bij storingen met 2 verschillende leveranciers blijft een open vraag.
In HomeAssistant kun je gewoon meerdere omvormers met ieder hun eigen API opvoeren. zie bijlage.
wellicht een oplossing voor P1Mon?
8Wellicht de opzet houdt momenteel geen rekening met twee API of meer keys.
P1-monitor ontwikkelaar
10Ik krijg (Als het goed is) vandaag ook extra zonnepanelen. Hiervoor komt er een extra omvormer van Solaredge.
Helaas was het niet mogelijk ivm de oudere optimisers, welke niet compatible waren met de nieuwe 3fasen omvormer.
Dus is er gekozen voor een 2e 1fase omvormer.
Ben ik ook erg geïnteresseerd in een optie die een 2e API key accepteerd voor een 2e omvormer.
Is het inderdaad mogelijk deze optie bij de roadmap toe te voegen?
Groeten
Palermo
Helaas was het niet mogelijk ivm de oudere optimisers, welke niet compatible waren met de nieuwe 3fasen omvormer.
Dus is er gekozen voor een 2e 1fase omvormer.
Ben ik ook erg geïnteresseerd in een optie die een 2e API key accepteerd voor een 2e omvormer.
Is het inderdaad mogelijk deze optie bij de roadmap toe te voegen?
Groeten
Palermo
11Hallo Secbro
Heb je nog overwogen om de vraag voor meerdere API keys van SolarEdge aan de roadmap toe te voegen?
Vriendelijke groet, Hans
Heb je nog overwogen om de vraag voor meerdere API keys van SolarEdge aan de roadmap toe te voegen?
Vriendelijke groet, Hans
12hi Secbro.
Recentelijk heb ik weer contact gehad met Solaredge.
Als je 2 omvormers naderhand onder 1 API-key wilt onderbrengen wordt van 1 van de 2 omvormers de hele opbrengst historie gewist. Dit is onacceptabel.
Graag nogmaals het verzoek om 2 of meerder API key voor Solaredge mogelijk te maken.
Mvr gr Hans
Als je 2 omvormers naderhand onder 1 API-key wilt onderbrengen wordt van 1 van de 2 omvormers de hele opbrengst historie gewist. Dit is onacceptabel.
Graag nogmaals het verzoek om 2 of meerder API key voor Solaredge mogelijk te maken.
Mvr gr Hans
13Installeer Home Assistant op een tweede Raspberry pi en zet hierop het Energie dashboard en je kunt dan zowel de P1 Monitor uitlezen als beide SolarEdge omvormers.hansol schreef: 14 apr 2024 19:15 hi Secbro.
Mvr gr Hans
Dit is de snelste manier.
Installeer een Homewizard watermeter en lees deze via Home Assistant uit.
Dan heb je stroom, gas en water in 1 applicatie.