Ik heb gisteren de laaste P1-monitor update gedaan waarvan de backup van de usb-stick automatisch is teruggezet en alles na een paar minuten weer werkte.
Ik wil graag met Domoticz elke paar minuten de api-uitlezen omdat ik aan de hand van de teruglevering mijn WPB wil aanzetten via de smart grid aansluiting.
Ik ben er gisteren de hele middag mee bezig geweest maar ik krijg het niet aan de praat. Het eerste probleem is dat portfowarding niet werkt met mijn p1-monitor. Als ik portforwarding toe pas op mijn Synology Nas (poort 80 en 446) dan kan ik vanaf mijn telefoon (wifi uit) de nas bereiken. Doe ik hetzelfde met de p1-monitor dan kan ik p1 monitor niet bereiken. Het werkt niet met mijn eigen domeinnaam maar ook niet met de duckdns url die ik heb ingesteld.
Ik heb m vandaag ingesteld als DMZ. Nu krijg ik met https://domeinnaam wel "404 Not Found nginx" wat volgens mij de bedoeling is.
Maar volgens mij heeft instellen als DMZ niet bepaald de voorkeur. (heb met ssh wel het ww van p1mon gewijzigd)
Met betrekking tot mijn certificaat staat er nog het volgende:
Tijdstip laatste succesvolle certificaat vernieuwing : onbekend
Certificaat geldig tot : onbekend
Als ik een ssh (Putty) verbinding maak op een andere Pi en ik doe: curl -X GET -H "X-APIkey: 0313962AC6B24389B920" https://domeinnaam/api/v1/status/19
dan krijg de melding "Failed to connect to domeinnaam port 443: Verbinding is verlopen"
Als ik een ssh (Putty) verbinding maak op een andere Pi en ik doe: curl -X GET -H "X-APIkey: 0313962AC6B24389B920" https://192.168.178.242/api/v1/status/19
dan krijg de melding:
"curl: (60) SSL certificate problem: self signed certificate
More details here: https://curl.haxx.se/docs/sslcerts.html
curl failed to verify the legitimacy of the server and therefore could not
establish a secure connection to it. To learn more about this situation and
how to fix it, please visit the web page mentioned above.
"
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Re: Krijg api niet aan de praat
2Wat wil je eigenlijk bereiken? Als je alleen met domotics de gegevens uit wilt lezen en de p1monitor en domotics bevinden zich op je interne netwerk hoef je niet 'buitenom' te gaan. Verder lijkt het erop dat er iets mis is met je certificaat dat inderdaad zo te zienself-signed is. Als dat het enige probleem is kun je eens kijken of de verbinding wel goed door de certificaat check uit te schakelen door curl met parameter -k of --insecure te gebruiken. Dat zou op het interne netwerk gewoon moeten lukken en daar heb je ook geen SSL verbinding voor nodig. Ik zou hem zeker niet in de DMZ plaatsen (al helemaal niet als je een Ziggo modem hebt) want alle poorten zijn beschikbaar van buitenaf.
Dus een beetje afhankelijk wat de bedoeling is kun je het eea configuren. Je P1monitor toegankelijk maken van buitenaf zonder verdere beveiliging is sowieso misschien niet zo'n goed idee (je webinterface staat dan open voor iedereen)
Dus een beetje afhankelijk wat de bedoeling is kun je het eea configuren. Je P1monitor toegankelijk maken van buitenaf zonder verdere beveiliging is sowieso misschien niet zo'n goed idee (je webinterface staat dan open voor iedereen)
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster
3Goed punt! Ik wil inderdaad uitlezen met Domoticz en dat kan lokaal. Ik had begrepen dat de app in de toekomst (nu Dropbox) de api wil gebruiken, dan moet het wel werken.
Ik wil met Domoticz een bericht uitlezen en vaststellen of P1monitor afgelopen 10 min lang een overschot van X heeft aangegeven, alsdan wil ik mijn WPB boiler aanzetten en iedere Z minuten wil checken of er nog steeds een overschot is. Weet alleen nog niet welk P1monitor bericht ik daarvoor het beste kan gebruiken.
Ik wil met Domoticz een bericht uitlezen en vaststellen of P1monitor afgelopen 10 min lang een overschot van X heeft aangegeven, alsdan wil ik mijn WPB boiler aanzetten en iedere Z minuten wil checken of er nog steeds een overschot is. Weet alleen nog niet welk P1monitor bericht ik daarvoor het beste kan gebruiken.
4Volgens mij kun je met /api/v1/status wel ergens uitlezen of je terug levering schakelaar actief is (is dat zo @secbro?) Of je kunt de tariefschakeling gewoon gebruiken natuurlijk (van het in-output menu).
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster
5Correct bijvoorbeeld index 89 tarief schakeling is actief, 0 betekent niet actief.
P1-monitor ontwikkelaar
6Gebruik inmiddels de MQTT berichten van P1 Monitor wat goed werkt. Hiermee stel ik vast of er een overschot is. In Domoticz heb ik een DZevents script dat de warmtepompboiler en/of de hotfill boiler aanzet afhankelijk of er teruggeleverd wordt of niet. Dit lijkt goed te werken.
7Kun je aangeven hoe de warmtepomp en boiler ingeschakeld worden?
Draaien er applicaties op een Synology NAS in docker?
Ik wil zoiets dergelijks ook realiseren maar weet even niet hoe.
8Zou een interessante uitleg worden. Zelf ben ik bezig met Home Assistant.
Zou je evt. een nieuw onderwerp in het juiste forum willen maken? Als er een nieuw soort forum moet komen dan hoor ik graag suggesties.
Zou je evt. een nieuw onderwerp in het juiste forum willen maken? Als er een nieuw soort forum moet komen dan hoor ik graag suggesties.
beheerder forum
9Ik weet niet precies wat je van me verwacht. Hier zijn heel veel onderwerpen over op Tweakers en op internet. Ik werk zelf met Domoticz. Ik heb uiteindelijk niet de api van P1 Monitor gebruikt maar de mqtt berichten die P1 Monitor kan sturen. DIe "importeer" ik in Domoticz en daar is een stukje script dat de warmtepompboiler of the keukenboiler inschakelt als er teruggeleverd wordt. De WPB heeft een soort zonnepaneleningang en als je daar stroom op zet dan schakelt de WPB aan en als er geen stroom op staat dan gaat ie na een half uur weer vanzelf uit. Afhankelijk van de verwachte pv-opbrengst (Solcast, Forecast.solar) kun je de grens van schakelen naar boven of beneden bijstellen zodat je ook pv gebruikt voor je apparaten als je maar 3Kwh teruglevert op een dag ipv 30. Ik heb een warmtepomp besteld waar ik hetzelfde mee wil doen.
Code: Selecteer alles
if domoticz.devices(Fibaro1).lastUpdate.minutesAgo > togglePreventionTimeWPB then
if ( (domoticz.devices(Fibaro1).state == 'Off') and surplusPowerWPB ) then
-- Switch>60min/WPB=uit/Surplus --> Zet aan!
domoticz.devices(Fibaro1).switchOn().checkFirst()
else
if ( (domoticz.devices(Fibaro1).state == 'On') and surplusPowerWPB ) then
-- Switch>60min/WPB=Uit/Surplus --> Zet aan!
domoticz.devices(Fibaro1).switchOn().checkFirst()
else
-- Switch>60min/WPB=Aan/Geen surplus --> Zet uit!
domoticz.devices(Fibaro1).switchOff().checkFirst()
end
Etecetera......
end
10Ik doe het in Domoticz op een raspberry pi. Mijn synology staat niet de hele dag aan en is daarom geen optie voor mij. Mijn HD's gaan niet meer in sleep mode en ik heb nog niet kunnen uitzoeken wat daar de oorzaak van is.FredJ schreef: 31 mar 2023 11:05 Kun je aangeven hoe de warmtepomp en boiler ingeschakeld worden?