Ondersteuning Eastron SDM230 WiFi kWH meter

1
Er zijn vele verzoeken voor een koppeling van de P1 Monitor met uiteen lopende type omvormers maar er is helaas tot nu
toe alleen voor SolarEdge deze mogelijkheid ingebouwd.

Voor de ontwikkelaar van de P1 Monitor lijkt mij dit een haast ondoenlijke missie waardoor ondersteuning voor andere omvormers nog lang op zich laat wachten.

Een oplossing zou zijn om een interface met de Eastron SDM230 Wi-Fi kWh meter in de P1 Monitor in te bouwen.
Dit biedt een universele oplossing geschikt voor alle omvormers cq PV systemen.
Deze Wi-Fi kWh meter is geijkt en kan op de uitgaande kant van iedere omvormer worden aangesloten.
De uitgaande kant van de Wi-Fi kWh meter gaat naar de aansluiting waar eerst je omvormer zat aangesloten.
Heb je twee omvormers, dan plaats je daar een zelfde meter bij (optie in P1 Monitor voor uitlezen 2e meter noodzakelijk).

De S0 pulsenteller optie is leuk maar houdt wel in dat de Raspberry Pi dicht bij de S0 pulsenteller moet zitten.
In mijn geval zit de Raspberry Pi in de meterkast en de omvormer aansluiting op zolder gekoppeld aan de wasmachine groep.
Met de Eastron SDM230 los je dit probleem ook op omdat de data via WiFi kan worden doorgegeven.

Re: Ondersteuning Eastron SDM230 WiFi kWH meter

2
Ik heb sinds enkele dagen zo'n sdm230-wifi meter in gebruik en deze kan inderdaad niet toegevoegd worden in P1Mon :(

Ik denk dat implementatie nochtans eenvoudig moet zijn. Correct me if i'm wrong.

Mss heb je hier iets aan :slightly_smiling_face:

De gegevens kunnen rechtstreeks uitgelezen worden via
http://192.168.1.xx/api/v1/data met als output:

{"wifi_ssid":"1xxxxxxx9","wifi_strength":60,"total_power_import_kwh":31.02,"total_power_import_t1_kwh":31.02,"total_power_export_kwh":0,"total_power_export_t1_kwh":0,"active_power_w":301.656,"active_power_l1_w":301.656}