Binnenkort wordt hier de ferrarismeter vervangen door een “slimme meter”, model nog onbekend, maar ik veronderstel DSRM 5.
Ben me daarom aan het oriënteren welke model van DSRM-interface ik moet bestellen om de nieuwe meter uit te lezen.
Moet MQTT ondersteunen en het device geschikt zijn om tegelijkertijd meerdere applicaties:
DSRM-reader
Domoticz
Smart EVSE v3 (slimme lader voor elektrisch voertuig)
Ik weet dat er verschillende hardware is
* P1-kabel via USB-stekker.
* Slimme lezer+ van Marcel Zuidwijk
* P1 shield van Enri.nl
* er ook actieve P1-splitters bestaan.
Aangezien ik echter nog geen ervaring heb met deze materie en wel ooit heb gelezen dat het OS een USB-port kan locken/opeisen is me niet duidelijk of daarmee ook slechts één applicatie deze kan aanspreken..
Dat is de reden dat ik denk aan een universele toepassing zoals een P1-shield of Slimme lezer ipv een een P1 meter USB kabel. Of denk ik dan verkeerd?
Bedoeling is om in de toekomst in Docker de DSRM-reader van mclaassen. te draaien, alsmede Domoticz, eveneens in Docker.
Wat me enigszins verontrust is
dat er bij configuratie in Domoticz verwezen moet worden naar ser2net host...
Er inP1MON een Socat-optie is.
In de toelichting staat: Je dient een apparaat te installeren die deze mogelijkheid biedt.
Is voor mij geen heldere informatie.
En dat betekent toch dat er maar met één device gecommuniceerd kan worden?
Ik ben helaas niet echt thuis in die materie maar wil voor metervervanging graag juiste keuzes gemaakt hebben. Elke info dus welkom!
Wat is wijsheid in mijn situatie?
Met dank voor reactie.
Re: Welke oplossing voor meerdere applicaties/toepassingen
2Ik weet niet precies wat je van plan bent maar op de host, waar je seriele interface/usb vanaf je slimme meter binnenkomt, kun je ser2net installeren. Ser2net fungeert in dat geval als een server voor je slimme meter data. Communiceren met ser2net kan met oa socat. Je kunt meerdere socat instanties met een ser2net server laten communiceren. P1monitor kan dus via socat de data ophalen van je seriele poort en tevens fungeren als MQTT client.
Je haalt ook wat dingen door elkaar denk ik. De P1-kabel of een andere reader (bijv die van M Zuidwijk) heb je altijd nodig als je iets van p1-monitor of andere software draait. De p1shield is een totaaloplossing: die leveren een kabel met soiftware en alles in een. Ik ken niet de exacte mogelijkheden maar volgens mij ben je beperkt. Actieve P1 splitter is gewoon een hardware splitter van je seriele data. Ser2net is een software splitter. Op https://marcel.duketown.com/running-p1- ... vironment/ staat ook een stukje over het installeren van ser2net overigens.
De vraag is ook of je ser2net wel nodig hebt. Misschien kun je we uit met gewoon de seriele poort direct uitlezen. Misschien kun je eens uitleggen wat je wilt gaan maken om het eea beter te begrijpen
Je haalt ook wat dingen door elkaar denk ik. De P1-kabel of een andere reader (bijv die van M Zuidwijk) heb je altijd nodig als je iets van p1-monitor of andere software draait. De p1shield is een totaaloplossing: die leveren een kabel met soiftware en alles in een. Ik ken niet de exacte mogelijkheden maar volgens mij ben je beperkt. Actieve P1 splitter is gewoon een hardware splitter van je seriele data. Ser2net is een software splitter. Op https://marcel.duketown.com/running-p1- ... vironment/ staat ook een stukje over het installeren van ser2net overigens.
De vraag is ook of je ser2net wel nodig hebt. Misschien kun je we uit met gewoon de seriele poort direct uitlezen. Misschien kun je eens uitleggen wat je wilt gaan maken om het eea beter te begrijpen
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster
3@Intelwolf Dank voor je reactie. Fijn dat je in wil gaan op mijn vragen. Het zou heel goed kunnen dat ik wat zaken door elkaar haal. Verhaal van klok en klepel..
Even een korte schets van mijn situatie: Er draait hier op een Synology NAS DS718 een aantal Docker containers met o.a. Domoticz, Node-RED en sinds vandaag ook mclaassen-p1mon-2.4.0. Elke applicatie heeft zijn eigen poortnummer.
Andere voorwaarde is niet te veel beheer in de toekomst vanwege updates.. Daarom is een actieve P1-splitter ook een overweging. Maar dat zou hooguit nodig zijn voor de EVSE-oplossing voor de lader die zijn eigen P1-aansluiting wenst. Niet voor Domoticz en P1-monitor.
Merk dat er een ongebreidelde strijd om de juiste USB-poorten gaande is op de NAS. Elk vraagt zijn eigen unieke poort. Ik neig daarom naar een oplossing via IP-adressen en overweeg daarom de oplossing via de weg van M Zuidwijk. Gelezen dat de ethernetversie geen MQTT kent. Dat wordt dus wifi-variant. (Slimme-Lezer+ als ik het goed begrijp?) Maar wat wordt dan de relatie met Ser2Net?
Ik weet niet of het simpel is om op de NAS Ser2Net te installeren om daarmee de communicatie tussen USB-poort en de applicaties te verwerken. Jij gebruikt de term "socat instanties". Ik neem aan dat je daarmee applicaties bedoelt? En moet dat dan in de Docker container van mclaassen of in het OS van de host (Synology)?
Mogelijk kun je met deze informatie een verhelderend beeld schetsen? Misschien ontbreekt het je nog aan details? Dan hoor ik dat graag!
Met dank,
Pieter
Even een korte schets van mijn situatie: Er draait hier op een Synology NAS DS718 een aantal Docker containers met o.a. Domoticz, Node-RED en sinds vandaag ook mclaassen-p1mon-2.4.0. Elke applicatie heeft zijn eigen poortnummer.
Ik wil graag weloverwogen de juiste hardware aanschaffen voor mijn toepassingen. Beiden lijkt me niet zinvol.De P1-kabel of een andere reader (bijv die van M Zuidwijk) heb je altijd nodig als je iets van p1-monitor of andere software draait.
Andere voorwaarde is niet te veel beheer in de toekomst vanwege updates.. Daarom is een actieve P1-splitter ook een overweging. Maar dat zou hooguit nodig zijn voor de EVSE-oplossing voor de lader die zijn eigen P1-aansluiting wenst. Niet voor Domoticz en P1-monitor.
Merk dat er een ongebreidelde strijd om de juiste USB-poorten gaande is op de NAS. Elk vraagt zijn eigen unieke poort. Ik neig daarom naar een oplossing via IP-adressen en overweeg daarom de oplossing via de weg van M Zuidwijk. Gelezen dat de ethernetversie geen MQTT kent. Dat wordt dus wifi-variant. (Slimme-Lezer+ als ik het goed begrijp?) Maar wat wordt dan de relatie met Ser2Net?
Ik weet niet of het simpel is om op de NAS Ser2Net te installeren om daarmee de communicatie tussen USB-poort en de applicaties te verwerken. Jij gebruikt de term "socat instanties". Ik neem aan dat je daarmee applicaties bedoelt? En moet dat dan in de Docker container van mclaassen of in het OS van de host (Synology)?
Mogelijk kun je met deze informatie een verhelderend beeld schetsen? Misschien ontbreekt het je nog aan details? Dan hoor ik dat graag!
Met dank,
Pieter
4Dat is al wat duidelijker inderdaad. Als ik zo lees wat je hebt lijkt me de eenvoudigste oplossing voor je om een P1 splitter te gebruiken en dan toch maar uitzoeken welke USB poort wordt gebruikt (lsusb en syslog geven veel info). Dat is de meest eenvoudige oplossing als je EVSE lader met een extra P1 poort wilt gebruiken. Ik weet nl. niet of zo'n lader wel overweg kan met een op IP gebaseerde connectie. Eis is wel dat je NAS in de buurt staat van je slimme meter uiteraard.
Indien hij daar wel mee overweg kan: de oplossing met de reader van Zuidwijk is een reader en server in een. Dwz dat je niet meer voor de ser2net versie hoeft te zorgen, dat zit al geimplementeerd in de hardware.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat je met MQTT wilt gaan doen. En daarnaast, wil je Domoticz ook gebruiken om de gegevens van je meter te laten zien? Want zover ik weet heeft Domoticz ook support om direct de P1 poort uit te kunnen lezen. Niet zo mooi als P1-monitor natuurlijk maar in dat geval zou je P1-monitor niet noidg hebben.
Indien hij daar wel mee overweg kan: de oplossing met de reader van Zuidwijk is een reader en server in een. Dwz dat je niet meer voor de ser2net versie hoeft te zorgen, dat zit al geimplementeerd in de hardware.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat je met MQTT wilt gaan doen. En daarnaast, wil je Domoticz ook gebruiken om de gegevens van je meter te laten zien? Want zover ik weet heeft Domoticz ook support om direct de P1 poort uit te kunnen lezen. Niet zo mooi als P1-monitor natuurlijk maar in dat geval zou je P1-monitor niet noidg hebben.
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster
5Voor wat het waard is: viewtopic.php?p=593. Er is een zoekfunctie op dit forum, rechtsboven. Wellicht dat je daar ook wat meer info kunt vinden. Niet elke kabel of splitter is geschikt.
beheerder forum
6De NAS staat in de meterkast en daarmee in de buurt van de slimme meter.
Een P1-splitter zal t.z.t. nodig zijn als de EVSE-lader er is. De toekomstige load-balancer gebruikt een eigen P1-kabel, inderdaad geen IP-gebaseerde oplossing mogelijk. Goed dat je hierop wijst! Nu gebruik ik nog een "domme" 3-fase lader en knijp ik de laadstroom (handmatig) naar lager amperage.
Maar hoe meer ik me er inlees, hoe meer voorkeur ik krijg voor een oplossing waarbij op basis van een onafhankelijk, intelligent device met meerdere protocollen (zoals telnet, mqtt en rest api) door het device aan diverse toepassingen data aangeleverd kan worden.
Domoticz via Telnet, P1-monitor via Socat / Telnet. Misschien nog ooit HA via MQTT.
MQTT gebruik ik voor aanleveren van data van de 3 PV-omvormers. In Node-RED worden de waardes (Watt en kWh) opgeteld om totale bruto-produktie te berekenen.
De OpenThermGateway voor monitoring en aansturing gasketel praat MQTT.
De in bestelling staande Panasonic warmtepomp kan (via een HeishaMon) middels MQTT data verwerken.
In het verleden was er op de NAS regelmatig strijd om juiste USB-poorten. De RFXcom-transceiver in Domoticz, de APC-UPS, de externe harddisk voor backup, de AEON Labs Z‐Stick Gen5 USB voor Z-Wave.. Heb het Zigbee-gebeuren daarom maar even naar een Raspberry verhuisd..images/icons/smile/redface.gif
Dank in elk geval voor je reactie. Het heeft me zeker verder geholpen.
Een P1-splitter zal t.z.t. nodig zijn als de EVSE-lader er is. De toekomstige load-balancer gebruikt een eigen P1-kabel, inderdaad geen IP-gebaseerde oplossing mogelijk. Goed dat je hierop wijst! Nu gebruik ik nog een "domme" 3-fase lader en knijp ik de laadstroom (handmatig) naar lager amperage.
Maar hoe meer ik me er inlees, hoe meer voorkeur ik krijg voor een oplossing waarbij op basis van een onafhankelijk, intelligent device met meerdere protocollen (zoals telnet, mqtt en rest api) door het device aan diverse toepassingen data aangeleverd kan worden.
Domoticz via Telnet, P1-monitor via Socat / Telnet. Misschien nog ooit HA via MQTT.
MQTT gebruik ik voor aanleveren van data van de 3 PV-omvormers. In Node-RED worden de waardes (Watt en kWh) opgeteld om totale bruto-produktie te berekenen.
De OpenThermGateway voor monitoring en aansturing gasketel praat MQTT.
De in bestelling staande Panasonic warmtepomp kan (via een HeishaMon) middels MQTT data verwerken.
In het verleden was er op de NAS regelmatig strijd om juiste USB-poorten. De RFXcom-transceiver in Domoticz, de APC-UPS, de externe harddisk voor backup, de AEON Labs Z‐Stick Gen5 USB voor Z-Wave.. Heb het Zigbee-gebeuren daarom maar even naar een Raspberry verhuisd..images/icons/smile/redface.gif
Dank in elk geval voor je reactie. Het heeft me zeker verder geholpen.
7Dank je @ruudm voor deze tip. Was met deze problematiek van interferentie(?) nog niet mee bekend. Maar zeker een goede tip voor t.z.t. als ik overga naar een slimme lader met loadbalancing. Heb nu nog een domme 3-fase lader (TWC) waarbij ik voor de zekerheid maar de laadsnelheid handmatig begrens. Maar inzicht in verbruik wordt met de komst van de warmtepomp toch weer kritischer in het stookseizoen. Mogelijk wordt dan loadbalancing wenselijk.ruudm schreef: 19 okt 2023 11:50 Voor wat het waard is: viewtopic.php?p=593. Er is een zoekfunctie op dit forum, rechtsboven. Wellicht dat je daar ook wat meer info kunt vinden. Niet elke kabel of splitter is geschikt.