Sessy thuis batterij

1
Hoi, mijn naam is Olaf en ik ben nieuw op het forum. Ik gebruik de P1 mon software al een geruime tijd en ben zeer te spreken over het gebruiksgemak. Nu heb ik per vandaag een Sessy thuisbatterij die ik graag via de P1 mon software zou willen uitlezen. Is er wellicht een mogelijkheid dat deze functionaliteit op termijn beschikbaar komt in de software?

Re: Sessy thuis batterij

2
Hallo,
Heb nog een vraagje betreft de Sessy thuisbatterij die hier ook werken en graag aan p1mon gekoppeld zou zien
Ook ik gebruik al langere tijd P1mon en alle lof hiervoor!
Maar nu zie ik op P1mon als pv geen stroom leveren en de Sessy het overneemt dat p1mon het ziet als terug levering en ook zo aangeeft in de meter.
Is dat bij ander gebruikers ook??

3
Je zou eens kunnen kijken wat er in het telegram staat. Als daar inderdaad teruglevering wordt vermeld dan neemt p1monitor dat gewoon over. Ik weet overigens niet precies hoe dat ding werkt, hij zal iets van stroom gaan leveren voor je apparaten en misschien gaat het teveel dan weer terug het net op? Je zou zeggen dat de teruglevering dan minimaal is
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

4
Geïnteresseerd eens de website van de Sessy thuisbatterij bekeken.
De batterij pack krijgt via een kastje die met een splitter aan de P1 poort van de slimmemeter hangt
de informatie door wanneer er verbruik van het net is en levering door een PV installatie.
Bij geen levering zal de thuisbatterij het verbruik neem ik aan opvangen.
De omvormer van de thuisbatterij zal dan een hogere spanning dan die van het net moeten leveren.
De omvormer zou dan m.I een balans moeten vinden op verbruik en minimale teruglevering.
De Sessy software zal dit neem ik aan regelen.

Ik lees dat de Sessy API ondersteuning biedt en via MQTT en met Home Assistant kan communiceren.
De P1 Monitor software zou dan de informatie van de thuisbatterij moeten inlezen. Dat wordt denk ik nog wel
even een dingetje.
Snelste manier is denk ik integratie in Home Assistant.

5
Het hangt er maar vanaf hoe je de Sessy hebt ingesteld. Nul op de Meter, Dynamische Modus of Home Automation API.
Ik heb er ook een hangen en gebruik die in combinatie met Homey Pro 2023. Werkt geweldig met een eigen automatisering (Sessy ingesteld op Home Automation API). Nul op de Meter met wat extra randvoorwaarden zoals niet terugleveren wanneer de auto laadt, allemaal geregeld met flows binnen Homey Pro.

Momenteel zoek ik naar een mooie grafische weergave van het vermogen wat de Sessy in of uit gaat, zoiets als in P1-monitor (3-fase weergave). Ben al dagen zoekende naar beschikbare tools. Wat zou het mooi zijn indien P1-Monitor deze mogelijkheid ook krijgt. Het opvragen van het actuele vermogen is via een API eenvoudig te doen.
RPi 3b + Apacer Indus. 16GB SD
Zon 1: SolarEdge SE4000 HD
Zon 2: Zonneplan Huawei SUN2000-4KTL-L1
Zon 1+2: Eastron SDM630 V2 (S0)
Slimme meter: Sagemcom T211 ESMR5
Lader: WallBox Pulsar Plus (3x16 A)