Bug in berekening dynamisch energie tarief electriciteit

1
In de berekening van het energie tarief kWh per dag zit een bug. Ik heb de data uit p1monitor vergeleken met het overzicht bij energyZero. Het blijkt dat als het dynamische tarief negatief het inkooptarief er van af wordt getrokken. Dit is niet correct. Het inkooptarief dat is vermeld op het scherm config-tarief moet bij verbruik altijd bij het dynamische opgehaalde tarief worden opgeteld. De kosten per kWh is namelijk gelijk Stroomkosten = (Verbruik * (prijs + energiebelasting + ODE + inkoopkosten) + netbeheerkosten + vaste_leveringskosten - vermindering_energiebelasting) * (1+BTW%). Op het config-tarief heb ik voor het inkoop kosten (energiebelasting + ODE + inkoopkosten) = 0,17362 inclusief BTW en voor het vastrecht (netbeheerkosten + vaste_leveringskosten - vermindering_energiebelasting) = -11,05008 opgevoerd. Met deze waarden kan ik precies de kosten bij energyZero herleiden.
Indien gewenst kan ik mijn overzicht voor 10 juni sturen.

Re: Bug in berekening dynamisch energie tarief electriciteit

4
secbro schreef: 12 jun 2023 17:54 Bedankt voor het melden, ik ga het onderzoeken. De code is gebouwd op het rekenvoorbeeld van de ANWB. Dat is mijn referentie.
Ik kwam er ook achter dat de dag kosten niet overeen komen bij mij, maar ik dacht dat het wellicht aan de vaste tarieven lag die ik in moest vullen voor het kopje 'vaste tarieven electricteit'.
Op internet kwam ik op de waarde van 7.01 Euro per maand voor gas en electriciteit, maar betwijfel of ik dit goed ingevuld heb. Waar kan ik de juiste waarde vinden?

Terwijl ik dit aan het typen ben, zie ik dat ik het verkeerd ingevuld heb ivm - ik denk - een copy/paste error in de UI: het kopje 'vaste tarieven electricteit' staat ook boven de gas prijzen die ik nu beiden aangepast heb.
(volgens mij is het ook 'elektriciteit' ;))

Alvast bedankt!