Ik heb sinds kort p1monitor ontdekt en ben zeer onder de indruk van de werking en de mogelijkheden. Ik draai hem via een docker op een Intel NUC en Ubuntu 20.04.
Ik zou ook graag de watermeterstanden willen monitoren. Ik heb wat ideeen hoe ik hem uit kan lezen (waaronder natuurlijk ook de inductieve sensor die hier wordt voorgesteld). Ik moet dan echter wel de data in p1monitor zien te krijgen. Dit gaat in mijn geval natuurlijk niet via een GPIO poort (omdat ik niet op een RPi draai).
Kan ik bv via een API call of via MQTT watermeterstanden (of pulsen) doorgeven?
Re: Watermeter extern updaten
2Ik geloof dat P1-Monitor geen mogelijkheid heeft om (al-dan-niet via MQTT) gegevens binnen te halen, anders dan via de standaardwijzen. Wat je wel zou kunnen doen is de gegevens van P1-Monitor (en iets anders dat doe watermeter uitleest én via MQTT publiceert), naar een broker kunt sturen, wellicht Home-Assistant?
Het spijt me, ik heb ervaring met de watermetersensor noch met het implementeren van MQTT (nog niet althans). Wel heb ik volgens mij dus geen opties gevonden om via MQTT externe gegevens (zoals die over de watermeter) in P1-Monitor te krijgen.
Het spijt me, ik heb ervaring met de watermetersensor noch met het implementeren van MQTT (nog niet althans). Wel heb ik volgens mij dus geen opties gevonden om via MQTT externe gegevens (zoals die over de watermeter) in P1-Monitor te krijgen.
3Thanks! Ik heb al domoticz draaien, dus daar kan ik het wel naar toe sturen. Ik ben juist zo onder de indruk van alle weergavemogelijkheden van p1monitor die een prachtig overzicht geeft van alle verschillende gebruiken. Daar zou ik dus graag de watermeter bij willen hebben...
4Ik gooi dit draadje nog eens omhoog, ook ik draai inmiddels met veel plezier mijn P1MON lekker als een container en haal mijn P1 data binnen via mijn netwerk.
Mijn watermeter lees ik op dit moment middels ESPHome in richting Home-Assistant.
Super handig, maar ziet er niet zo nifty uit als P1Mon.
Heeft er iemand ervaring om ook de watermeter via SOCAT /MQTT of een andere manier te laten communiceren richting P1MON zonder dus gebruik te maken van de GPIO optie die alleen middels een Raspi gebouwd kan worden.
Kwam (anders dan dit draadje) niets tegen op dit forum (wellicht niet goed goed gezocht).
Mijn watermeter lees ik op dit moment middels ESPHome in richting Home-Assistant.
Super handig, maar ziet er niet zo nifty uit als P1Mon.
Heeft er iemand ervaring om ook de watermeter via SOCAT /MQTT of een andere manier te laten communiceren richting P1MON zonder dus gebruik te maken van de GPIO optie die alleen middels een Raspi gebouwd kan worden.
Kwam (anders dan dit draadje) niets tegen op dit forum (wellicht niet goed goed gezocht).
6@ruudm gelezen maar nergens zie ik hoe ik nu op enige manier via mijn huidige ESP32 (met ESPHOME) water meter setup / info in de watermeter setup van P1 mon krijg.
In Home Assistant werkt het perfect, en ook daar zou ik nog iets slims kunnen doen om de pulsen naar mijn P1 Mon te pushen maar hoe klus ik de huidige pulsmeting (volgens mijn info nu alleen nog supported via de Rpi GPIO pinnen) om naar iets wat ik vanaf het netwerk binnen krijg / push ?
In Home Assistant werkt het perfect, en ook daar zou ik nog iets slims kunnen doen om de pulsen naar mijn P1 Mon te pushen maar hoe klus ik de huidige pulsmeting (volgens mijn info nu alleen nog supported via de Rpi GPIO pinnen) om naar iets wat ik vanaf het netwerk binnen krijg / push ?