Hej!
Ik heb de laatste jaren dankbaar gebruik gemaakt van de p1 monitor software om mijn slimme meter uit te lezen. Was heel erg tevreden over de features in de software zodat ik mijn verbruik en opbrengst bij kon houden.
Sinds ik begin dit jaar ben geëmigreerd naar Zweden mis ik P1 monitor geregeld... Er zijn hier alternatieven maar zover ik kan zien werken deze niet zo mooi als de P1 monitor.
Natuurlijk heb ik in eerste instantie geprobeerd om mijn Raspberry te koppelen met de RJ11 stekker die ik had. Helaas werkt het niet direct. Dit heeft te maken met dat het telegram protocol nét iets anders is dan in Nederland (+België). Ik kan wel zien dat er een telegram wordt uitgezonden in de informatie sectie van de webinterface. Het programma kan dit waarschijnlijk niet goed vertalen naar de juiste waarden.
Ik heb beschikking over een beschrijving van de Zweedse standaard. Dit schijnt tevens een beetje een Scandinavische standaard te zijn dus werkt mogelijk ook voor Denemarken en Noorwegen (maar weet niet helemaal zeker helaas).
Zou het mogelijk zijn om de P1 monitor aan te passen, of compatible te maken met deze standaard?
Mvg Klaas
Re: P1 monitor voor Zweedse slimme meters
2Zie search.php?keywords=zweden Het staat op de roadmap.
beheerder forum
Re: P1 monitor voor Zweedse slimme meters
3Ik had gezien dat het op de roadmap was geplaatst maar dat bericht kwam uit 2021. Wist niet hoe actueel dit nog was eigenlijk. Ook werd er verder niet op gereageerd met de protocollen. Op de website hanporten.se is het Zweedse protocol te vinden. Er zijn volgens mij slechts kleine verschillen tussen de Nederlandse en de Zweedse