Als je een vraag stelt geef dan zoveel mogelijk informatie. Maak het een vraag die te beantwoorden is!

• welke Raspberry Pi gebruik je en welke software versie? Te vinden in het info-scherm
• wat wil je bereiken of wat ging er mis? Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er?
• geef eventueel extra informatie zoals de webpagina waarop iets mis ging (bv. main-1.php)

Maximum maandpiek weergeven (capaciteitstarief )

1
Op het forum vond ik niets terug en hoop dat deze vraag niet al gesteld is.

Zou het mogelijk zijn om in P1-monitor de maximum maandpiek (verbruik per 15min) te laten zien?
Dit zit blijkbaar in de meter onder parameter “1.6.0.” = piek in kW voor de huidige maand.

Als ik naar de telegram kijk dan zie ik deze waarde:

/FLU5\25377****_A

1-0:1.6.0(230201031500W)(02.550*kW)

En bijkomstig deze waarde iedere maand opslaan om zo een jaar overzicht te krijgen.

Re: Maximum maandpiek weergeven (capaciteitstarief )

5
Als ik je goed begrijp zou je de actuele waarden willen laten zien in de UI.
Dit kan gewoon in het "home" scherm waar je de actuele getallen van de dag laat zien.

Verder zou ik dan in de toekomst een nieuwe rubriek maandpiek maken met een grafiek (overzicht) van het jaar (of verder terug in het verleden).

Maar ik ben al tevreden met de actuele waarden op het home scherm.

7
Een praktische oplossing zou mogelijk kunnen zijn om in het weergavescherm waarin per fase aangegeven wordt wat het huidige gebruik is, te voorzien van een zogenaamd (virtueel) sleep contact.
Dit wordt bij mechanisch meters gebruikt om pieken te registreren en is eigenlijk niets anders dan een rood (?) streepje wat op de hoogst gemeten waarde blijft staan
Door dit op deze manier weer te geven kan ook inzichtelijk gemaakt worden wat de piekbelastingen in stroom en vermogens zijn geweest
Ik zou deze info gebruiken om mogelijk de verdeling over de diverse fases van mijn grootverbruikers (wasmachine, droger etc.) te herzien als dit niet optimaal is.

Dmv een "reset" knop kan de waarde van dit "sleepcontact" weer naar nul.

(Bovenstaande wordt volgens mij ook al functioneel afgevangen door de historische data aan te zetten maar nadeel hiervan is dat dit een grotere belasting is op CPU en database van de RBPI, ik kan me hier in vergissen..)

Ik waardeer al het werk wat er deze applicatie ingestopt wordt zeer en besef dat hier waarschijnlijk veel (vrije) tijd in gaat zitten
Bedankt hiervoor!

9
Zoal ik het begrijp wordt de waarde uit telegram 1-0:1.6.0 door de slimme meter bijgehouden. De waarde zal per maand stijgen tot een bepaald maximum en dan op de eerste van de maand naar de dan laagste waarde gezet. Dit herhaalt zich per maand. Mijn idee is al mutaties bij te houden en van een timestamp te voorzien. De hoogste waarde per maand Is vrij eenvoudig te achterhalen.
P1-monitor ontwikkelaar

10
Hallo,

is het ondertussen gelukt deze maandpiek permaand bij te houden? Ik zou hem zelf kunnen berekenen uit de minuten-tabel, maar de retentie daarvan is niet lang genoeg.
De regeling in Belgie is zo dat het gemiddelde van alle maandpieken van de laatste 12 maanden genoen wrden om uw "toeslag" te berekenen. Dus het is relevant de pieken van de laatste 12-13 maanden te kunnen raadplegen.

12
Is het mogelijk dit op de roadmap te zetten? Ik denk dat dit wel relevante informatie is voor belgische gebruikers. Ik ben nieuw hier hier, dus weet niet goed hoe het in zijn werk gaat. Dien ik ergens een "formal request" voor te maken of zo?

Super SW verder trouwens! Heeft mij echt uit de nood geholpen! of deze functionaliteit er nu komt of niet, sowieso super bedankt!

17
Excuus voor oprakelen van een wat ouder topic, maar i.v.m. het bepalen van omvormer capaciteit van een te bouwen thuis accu oplossing ben ik op zoek naar mijn maximale verbruik overzicht.
Nu heb ik de optie om het per dag te zien in het hoofdscherm, maar wordt deze waarde ook nog ergens opgeslagen in de data base (if not zou dit mogelijk gemaakt kunnen worden ?)

Use case is dus dat je een omvormer van een thuis accu oplossing niet teveel wilt overdimensioneren i.v.m. het feit dat een omvormer het beste rendement geeft in de top van zijn te kunnen leveren vermogen.
Gezien P1Mon netjes iedere dag bij houdt wat mijn piek verbruik in kW is zou een grafiek waarbij ik dit per dag over 1 heel jaar bijhoudt zeer handig zijn.

Geen idee of dit veel werk is, maar zou mij zeer helpen om deze waarde in de database te houden voor eigenlijk altijd, en er een grafiekje van te kunnen plotten.