Re: 3.0.1 start niet op

3
Loop hier een partij te klooien.
5 verschillende SD cards, 8, 16, 32 Gb, 2 verschillende cardreaders, image opnieuw gedownload, maar de RPi 4 wordt gewoon niet wakker hiermee.
oude kaartje erin en meteen goed.
202504 V3.0.1 is niet goed !

5
Je kunt het fixen door de velden van het SSID en WW leeg te maken en opslaan. Dan het juiste SSID uit het nieuwe dropdown menu selecteren en Ww invoeren en weer opslaan. Dan de Rpi afsluiten, Utp eruit en zodra deze weer wordt opgestart maakt deze weer verbinding over de WiFi.
Hier is het op deze manier iid geval gelukt met versie 3.0.0
Ondertussen de 3.0.1 draaien en deze werkt hier ook.

Secbro gaf aaan dat deze upgrade via export en daarna import zou moeten verlopen en dan heb je eigenlijk geen keus en moet deze over de netwerk kabel worden verbonden.

6
Ik gebruik de RPi via LAN, geen WiFi
Wordt gewoon niet meer wakker met dit image.

Tevens, nu weer online met de vorige versie, loopt ineens de tijd 2 uur achter in de overzichten ( niet in de setup ) , ik krijg dat ook niet meer goed... ?

9
Ok,
nieuwe poging.
eerst met Netscan een scan gedaan van netwerk, MAC adress opgeschreven van de RPi.
de mijne is geconfigureerd op een vast adres, 192.168.1.33

Update procedure, SDkaart erin, laten opstarten.

RPi wordt wakker in DHCP range en is Hostname kwijt, maar ik had t MAC adress, is wakker geworden op 192.168.1.141
Inloggen met putty met het account p1mon en het ww verandermij.
commando ingegeven : sudo ifconfig eth0 192.168.1.33
En nu is het goed.

Ergens in de upgrade gaat het dus niet helemaal goed met het terugzetten van de configuratie

12
Werkt niet meer na upgrade, geen historie meer en actuele waardes staan op 0
Ik zie wel dat mijn settings (kWH kosten etc.) wel meegekomen zijn na update.
Als ik oude SD kaartje (v2.x ) terugplaatst werkt alles weer..

Ik heb verbinding via ethernet

16
Ik lees een aantal keren dat hij niet opstart. Zonder additionele informatie kun je daar weinig mee lijkt me zo. Dus wat console informatie en wat er dan allemaal niet werkt zou wel handig zijn. Of als hij opgestart is kijk eens wat er mis is (via de console dan)
De mensen die hem probleemloos draaien zul je hier niet zo snel horen denk ik. De container versie draait volgens mij verder prima.
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

18
Same here,

Kom van 2.4.1-8. UpgradeAIDE gedaan (net zoals altijd), maar helaas doe de PI helemaal niets na het plaatsen van de 3.0.1. Zie dat er ook helemaal geen I/O plaatsvind naar de USB stick om data weer terug te zetten, ook geen wifi verbinding meer. . Ben nu maar aan het proberen van de backup de DB terug te zetten, wel een gedoe.

Normaal in het verleden nooit problemen gehad met het upgraden

19
Nogmaals voor degenen waarbij de Rpi niet opstart met versie 3.0.1: zonder console logging kun je weinig vertellen over het probleem. Dus als een van jullie eens logging van de console maakt en/of kijkt hoe ver je komt met console alleen.

21
Ik zou gewoon dat ding eens op je bureau zetten (de losse pi, zonder aansluiting op de slimme meter, das niet nodig) en op die manier kijken waarom hij niet opstart of waarom hij geen internet toegang heeft

22
"gewoon"
ding hangt al een jaar of 3 probleemloos te draaien, zit met dubbelzijdig plakband vast aan de wand.
GPIO aangesloten watermeter en extern relais, dat is er niet zo maar even uit, ik ben blij dat t allemaal netjes zit.
Ik wil het best nog wel een keer proberen, als ik wat meer tijd heb.

23
Net 3.0.1 gedownload.
Upgrade AIDE gebruikt maar herstart werkte niet.
Kon Pi wel via LAN bereiken.
Monitor aan pi gehangen. Start normaal. Kon in console inloggen.
Ik moest de truc van de wifi velden leeg maken gebruiken om e.e.a aan de praat te krijgen.
Daarna handmatig de database importeren.
Gelukkig weer up en running op wifi.

Dus mocht iemand dit ook meemaken...
Zie bovenstaande recept

24
Ook hier 3.0.1 geinstalleerd. P1mon start op, echter heb nu 3 ip adressen

2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
link/ether b8:27:eb:ba:f7:84 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.178.211/32 scope global noprefixroute eth0
valid_lft forever preferred_lft forever
inet 192.168.178.132/24 brd 192.168.178.255 scope global dynamic noprefixroute eth0
valid_lft 85645sec preferred_lft 85645sec
3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
link/ether b8:27:eb:ef:a2:d1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.178.92/24 brd 192.168.178.255 scope global dynamic noprefixroute wlan0
valid_lft 85649sec preferred_lft 85649sec
Laatst gewijzigd door hwennink op 15 apr 2025 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

25
Bij het plaatsen van de bestanden ging het al niet goed. Ik kreeg de melding dat het p1mon20250405-3.0.1-8.img bestand te groot was. (7,50 GB)
Heb toen de SD kaart op NTFS ipv FAT32 geformateerd. en kon de bestanden toen wel plaasten.
Echter lijkt mijn Pi4-8Gb niet te starten vanaf deze NTFS SD kaart.

26
Ik heb het .IMG bestand op een 8GB SD kaart gezet m.b.v. Win32DiskImager (Open Source / Freeware tool).
Dat programma gebruik ik altijd als ik voor een Pi een SD-kaart moet maken. De SD hoeft niet geformatteerd te zijn, want het programma zorgt er zelf voor.
Ik heb \zZonder problemen 3.0.1 in gebruik.

27
MonMe schreef: 15 apr 2025 17:50 Ik heb het .IMG bestand op een 8GB SD kaart gezet m.b.v. Win32DiskImager (Open Source / Freeware tool).
Dat programma gebruik ik altijd als ik voor een Pi een SD-kaart moet maken. De SD hoeft niet geformatteerd te zijn, want het programma zorgt er zelf voor.
Ik heb \zZonder problemen 3.0.1 in gebruik.
Is je Raspberry pi via een ethernet kabel of via WiFi verbonden met je netwerk tijdens en na het installeren van versie 3.0.1?

28
In eerste instantie startte V3.0.1 bij mij ook niet op.
Gisteren nog even via ethernetkabel verbonden met router, en jawel het werkt dan gewoon.

SSID en WW opnieuw ingesteld en weer via WiFi verbonden met router.

Wel volgens advies via export/import database de historie teruggezet.

Eigenlijk geen bug, maar proceduredingetje.

29
Ik heb ook problemen met versie 3.0.1. img geplaatst op het 2e kaartje, update aide uitgevoerd. Kaartje vervangen door nieuwe versie, e.e.a. start op maar kan niet meer bereikt worden in de browser. Nieuwe poging, in/export gebruikt en geen aide. Programma start op en is normaal bereikbaar in de browser. Data weer terugzetten via in/export file. Alles gaat goed totdat helemaal op eind, als de historie enz is teruggezet, de melding 'Netwerk instellingen worden aangepast' zichtbaar wordt. Daar eindigd het en is het programma niet meer zichtbaar en te openen in de browser.
Als ik in de router kijk is het ip adres van de P1monitor wel zichtbaar en hetzelfde als altijd (192.168.178.206). P1 is aangesloten m.b.v. een vaste kabel, geen wifi.
Maar om voor mij onbekende redenen niet meer te open enz. Oud kaartje weer teruggezet, dit werk oke.

30
Ik ben wel geupgrade. Het ging bij mij fout als ik de aide gebruikte.
Ik heb nu gewoon een backup gemaakt, nieuwe schone versie geinstalleerd, en daarna de backup weer binnen gehaald.
Dat werkte prima.

Als ik de aide gebruikte was mijn pi (meerdere keren) van de radar verdwenen, zowel wifi als bedraad was hij onzichtbaar.

Maar gewoon "clean" en dan backup werkt dus prima.