Ik draai P1Monitor op een RPi4B via docker.
Ik heb een probleem sinds ik ben overgestapt van Raspbian Debain Buster naar Bookworm. Ik heb een compleet nieuwe install van raspbian gedaan.
Ik heb gemerkt dat het systeem regelmatig hangt en non-responsive is, zelfs niet mbv toetsenbord en monitor aan rpi zelf.
Ik heb wellicht een bijzondere usecase. Ik heb twee losse sets zonnepanelen met twee losse inverters. Ik wil toch mijn total zonnepanelenopbrengst in P1Monitor hebben. Hiervoor is de zonnepanelen kWh S0 meting ideaal voor. Deze meet pulsen op een bepaalde GPIO poort (ik gebruik GPIO26). Om de pulsen te maken draai ik een python script (op dezelfde RPi maar niet in de docker, gewoon op de host) die obv de huidige opbrengst van de twee inverters pulsen genereert op een andere GPIO (namelijk GPIO20). Op de RPi zelf heb ik een verbinding gemaakt (een draadje) van GPIO20 naar GPIO26 (en er een LED aan gehangen zodat ik kan zien wanneer er pulsen gegenereerd worden).
Als dit script draait en pulsen genereert zie ik dat in p1monitor het python script P1PowerProductionS0.py een hoge CPU load heeft (zo'n 30%). Wanneer ik dit script stop zakt de CPU load tot onder de 1%. Ik heb het idee dat deze CPU load over tijd oploopt en daardoor de RPi hangt.
Deze problemen had ik niet op mijn vorige (debian buster based) install.
Kan het zijn dat de nieuwste p1monitor versie anders om gaat met de gpio poorten en er daardoor conflicten ontstaan?
Re: P1PowerProductionS0.py high cpu load
2Klinkt als een interessante oplossing die je hebt gemaakt!
Terugkomend op je probleem, ik zou niet zo gauw weten of dat met je OS of met de laatste 3 versie van P1monitor te maken heeft. Als je de 2.4.2 versie draait is het dan weg? Er worden wel wat nieuwe libraries gebruikt voor gpio omdat de oude niet meer werken.
Heb je de gelegenheid om eens te kijken of je hetzelfde probleem nog hebt met image 2.4.2.6 (laatste tag)
Terugkomend op je probleem, ik zou niet zo gauw weten of dat met je OS of met de laatste 3 versie van P1monitor te maken heeft. Als je de 2.4.2 versie draait is het dan weg? Er worden wel wat nieuwe libraries gebruikt voor gpio omdat de oude niet meer werken.
Heb je de gelegenheid om eens te kijken of je hetzelfde probleem nog hebt met image 2.4.2.6 (laatste tag)
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster
3Ik heb deze gedraaid: image: mclaassen/p1mon:2.4.2Intelwolf schreef: 17 jun 2025 09:49 Klinkt als een interessante oplossing die je hebt gemaakt!
Ik kon geen 2.4.2.6 vinden op hub.docker.com
Echter, dan komen helemaal geen pulsen binnen.
Daarna ben vanaf scratch gestart met p1monitor 3.0.1 en alleen kWh S0 pulsen aangezet. Er is dan meteen weer een hoge CPU load voor dit proces (20-30%). Als ik de kWh S0 puls uit zet in de configuratie pagina stopt dat python script en zakt CPU gebruik ook meteen.
Daarna ben vanaf scratch gestart met p1monitor 2.4.2 en alleen kWh S0 pulsen aangezet. Er komen dan geen pulsen binnen (en dus ook geen hoge CPU load). Wellicht incompatibiliy tussen 2.4.2 en Debian bookworm?
Kan ik nog iets anders proberen?
4Ah excuses, ik bedoelde versie 2.4.3.6 dus image mclaassen/p1mon:2.4.3.6. Ik denk overigens dat dat niet veel verschil maakt en inderdaad zijn er problemen gemeld met die combinatie. Dat is ook een van de redenen voor nieuw libs.
Mbt de hoge load: ik gebruik hier de originele code van p1monitor dus ik weet niet helemaal waar ik naar zou kunnen kijken. Bij de overgang van versie 2.4 naar 3 is de RPi.GPIO library vervangen door rpi-lgpio.
Misschien dat @secbro hier nog wat licht op laten schijnen?
Mbt de hoge load: ik gebruik hier de originele code van p1monitor dus ik weet niet helemaal waar ik naar zou kunnen kijken. Bij de overgang van versie 2.4 naar 3 is de RPi.GPIO library vervangen door rpi-lgpio.
Misschien dat @secbro hier nog wat licht op laten schijnen?
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster
5De overgang naar de nieuwe GPIO lib is as nodig omdat de vorige niet goed werkte onder boomworm. Ik heb versie 3 draaien met de watermeter en kWh puls teller met een normale load.
P1-monitor ontwikkelaar