Wensenlijst

1
Hierboven (in dit forum) staat een link naar de roadmap op de website van ztatz. Deze wordt regelmatig bijgewerkt.
Berichten in dit onderwerp worden door de maker gelezen en er wordt gereageerd.
Af en toe wordt dit onderwerp opgeschoond.
beheerder forum

Re: Wensenlijst

2
Hoi Ruud,

Het zal vast wel eens de revue gepasseerd zijn.
Mijn toevoeging aan het wensenlijstje is:
Gaarne installaties of updates van p1mon via apt.
Ik kan dan bij blijven met de Linux versies zonder complete image.
Daarnaast is de RPI dan ook eenvoudiger bruikbaar voor andere services. Nus staat de RPI voor 99% te slapen.
Zeker zodra de 5 beschikbaar is. (de 4 is ook krachtig genoeg voor meerdere taken)

Docker is daar vast voor bedoeld maar ik ben nog van de old school ;-)

groet,

William

3
ik vrees niet dat er ooit een installeerbare versie komt. Het idee is dat het door leken gebruikt kan worden en dan moeten er twee soorten installaties onderhouden worden. Daarnaast is de image qua security onderhouden en dat gaat niet met installatie versies. Met installeerbare versies zal het aantal ondersteuning verzoeken in verhouding veel hogere zijn. Als dit belangrijk voor je is dan kun je beter de Docker route bewandelen. De container versie wordt door een enthousiaste gebruiker onderhouden en krijgt veel lof. Er komt ook een Rpi5 versie die alleen draait met de Bookworm versie van RpiOS.
P1-monitor ontwikkelaar

4
Onderstaand verzoek niet als instelling kunnen vinden in de huidige settings, daarom langs deze weg:

Het instelbaar maken of verhogen van de verversingssnelheid van de huidige homepagina. Nu wordt deze ongeveer elke 10 seconden vernieuwd. Graag zou ik dit willen verhogen naar vernieuwen bij elk nieuw telegram.
Beschik over een Smart gateway waar deze applicatie de berichten via Telnet ophaalt. Als device ingesteld /dev/socatcom1

Als ik telnetsessie naar dit device opzet zie ik ongeveer elke seconde een nieuw bericht. Dat klopt ook wel omdat ik een ESMR5-meter heb.

Mogelijk zie ik een instelling over het hoofd?
Misschien is een technische beperking van P1-monitor?
Of is het instelling van de webbrowser?

Dan verneem ik dat graag. Anders zou ik het een welkome verbetering vinden.

In Domoticz is deze instelbaar gemaakt en staat deze default zelfs op 1 seconden..

Overigens veel dank voor het belangeloos beschikbaar stellen en onderhouden van deze software! :yum:

PS:
het is niet mogelijk om deze applicatie met MQTT voor inkomende telegrammen te configureren? Alleen uitgaand meen ik.

5
Je kun maximale verwerkingssnelheid in de P1 poort instellingen aanzetten. Ik weet niet precies waarom je dit zou willen maar dat kun je al aanzetten. Gaat je RPI het wel drukker krijgen overigens.
En nee, de p1monitor is geen MQTT server. Dezelfde vraag geldt ook hier: waarom zou je dat willen?
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

6
Dank voor deze tip. Precies wat bedoeling was. Beetje meer cycles kan best. Draait met ssd.

Telnet raakt inmiddels wat gedateerd. En ik kan maar 1 keer telnet op de NAS aanroepen. Met meerdere containers en verschillende toepassingen die telnet gebruiken ontstaat dan conflict.

7
Bericht even gewijzigd, was in de war met een ander bericht.
Je kunt ook curl of tail gebruiken om te kijken wat er binnenkomt op je seriële poort. Misschien wat handiger en het blokkeert niet meteen je device.
Als je meerdere programma’s gebruik wil laten maken van seriële device kun je misschien beter overstappen naar socat. Dat werkt gemakkelijker en non-blocking.
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

8
Teruglevering schakelaar meervoudig maken voor verschillende vermogens
Dit om bijvoorbeeld extra acculaders in te schakelen bij hogere teruglevering
Zeker met de huidige situatie wenselijk en actueel.

9
Ik heb sinds een tijdje de zonneplan nexus thuisaccu, dit verstoort het overzicht m.b.t. verbruik en teruglevering.
Is het mogelijk dat deze ook ondersteunt wordt zodat je kunt filteren tussen accu en regulier verbruik/oplevering.

10
Kun je aangeven wat er verstoord wordt. In essentie is een accu gewoon een verbruiker net als wasmachine. Als je energie uit de accu gebruikt dan neem je dit later niet af van het net.
P1-monitor ontwikkelaar

11
is het mogelijk om de status van de terugleverschakelaar mee te nemen in de MQTT berichten?

Op deze manier kan is het mogelijk om MQTT clients direct in- of uitschakelen zonder tussenkomst van Home Assistant.

13
secbro schreef: 19 aug 2025 20:48 Waarschijnlijk wel, maar wat voor topics verwacht je dan?
heel simpel een status melding voor teruglever schakelaar in- of uitgeschakeld

Dan kan ik vanuit P1monitor de kwh limiet instellen. Bijv als ik 1,5 kWh terug lever dan kunnen de MQTT clients die stroom verbruiken/opslaan aan.