Crowdfund P1 splitter met watermeter PCB. Wie heeft interesse?

1
Hoi,

Ik heb een getweakte PCB ontworpen die de watermeter sensor van theodoor combineert met een P1 splitter (master/slave) zoals op cicuitsonline staat van bprosman. Aangepast met 1N4001 DC reverse polarity protection en de toegevoegde keuze om de splitter te laten voeden door je Pi. Er zit een 40 pins header op dus past zo op je Pi zonder schroeven (let wel op dat je geen hoge koelelementen op je IC's moet hebben).

Ik wil de printjes laten maken en zoek mede geïnteresseerden. Als ik 5 mensen heb die mee willen doen ga ik de bestelling plaatsen.

Wat houdt het in?
  1. Kosten €7,50 voor een kant en klare PCB, met alle componenten en getest. Ophalen mogelijk of anders als brievenbuspakket (€4,25)
  2. Het schema waar het op ontworpen is:
    Afbeelding
  3. De print ziet er ongeveer als volgt uit en past op je Pi:
    Afbeelding
  4. Tegen een kleine extra vergoeding kan ik ook een 3D print maken voor een beugel/bevestiging van de sensor op je watermeter (mits er al een ontwerp voor bestaat natuurlijk).
Heb je interesse? Laat het dan weten

Re: Crowdfund P1 splitter met watermeter PCB. Wie heeft interesse?

4
Excuus voor de vertraagde reactie, maar heb in de tussentijd gewoon een batch besteld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het gemak zit hem in het feit dat je hem zo op je pinheader van je Pi kan schuiven en hij meteen werkt.
De watermeter is bijna helemaal gelijk aan die van Theodoor die hier ook op het forum staat en de toevoeging is een actieve P1 splitter (master/slave). Je kan zo dan 2 apparaten aan je P1 hangen (bv een wifi dongle en een USB kabel naar je pi).
Je kan ook kiezen wat de voeding levert (lees: +5V) aan de master en slave. Je slimme meter levert immers max 250 mA en dat is mogelijk te weinig voor wat je aan je P1 wil hangen. je kan met de Dip switches kiezen of je slimme meter voor de stroom zorgt of de Pi. Je kan ook kiezen of je wel of geen +5V door wilt geven aan de master en slave.

Voor €8,50 ex verzending is hij te koop. Compleet, dus incl. alles erop gesoldeerd zoals op de foto. Ja iets duurder dan de 7,50, maar ik was vergeten dat het spul door de douane moest en dus btw enz enz :)

Re: Crowdfund P1 splitter met watermeter PCB. Wie heeft interesse?

8
Henny schreef: 26 sep 2025 20:21
Henny schreef: 26 sep 2025 19:20 Ah, duidelijk…. Ik gebruik nu de opstelling zoals hier beschreven: https://www.ztatz.nl/p1-monitor-watermeter/ werkt het boardje ook met deze sensor/pulsmeter?
En wat zijn “hoge” koelelementen?
Afbeelding
Er zit een standaard ruimte onder van ca 10 mm. De standaard Koelelementen passen wel. Als regel kan je aannemen dat als het koelelement onder de 40 pinheader van je pi blijft dat het zal passen.