Als je een vraag stelt geef dan zoveel mogelijk informatie. Maak het een vraag die te beantwoorden is!

• welke Raspberry Pi gebruik je en welke software versie? Te vinden in het info-scherm
• wat wil je bereiken of wat ging er mis? Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er?
• geef eventueel extra informatie zoals de webpagina waarop iets mis ging (bv. main-1.php)

E360 uitlezen + CRC controle

1
Beste lezer,

Vandaag heb ik de nieuwste versie van P1mon op een RPI3B draaiend met een Landis + Gyr E360, voor mijn vader.
Om te testen of de setup werkt, heb ik bij mijn eigen slimme meter (ISKRA AM550) een standaard P1-kabel gebruikt. Deze werkt uitstekend met de volgende instellingen/kabel:
  • 115200 - 8N1 + CRC controle aan
Bij het aansluiten van de RPI3B met P1mon aan de E360 kwam de status van de P1-poort niet online.
Het uitschakelen van CRC controle zorgde ervoor dat de verbinding online kwam en data wordt ontvangen met de volgende instellingen:
  • 115200 - 8N1 + CRC controle uit
Bij een Google search, wordt de suggestie gedaan dat een speciale E360 P1 kabel benodigd is.
Na de E360 P1-kabel te hebben geplaatst en de CRC controle wederom aan te hebben gezet blijkt de status wederom offline.
Op de E360 zie ik dat SMR 5.0 gebruikt wordt.

Natuurlijk kan ik de CRC controle uit laten staan, echter zijn dan af en toe verkeerde waardes aanwezig in de grafieken en kosten berekeningen.
Kan iemand mij helpen hierbij?

Veel dank!

Re: E360 uitlezen + CRC controle

2
Beste PmYUDoekY8AMR,

Ik heb zelf geen ervaring met deze slimme meter maar de symptomen die je beschrijft komen voort uit of een defecte/niet goed werkende kabel USB-seriële kabel of een probleem met de slimme meter waar de P1 poort defect van is. Als de kabel inderdaad de juiste is voor E360 dan zou de meter de volgende verdachte zijn. Een andere gebruiker had het zelfde probleem en heeft toen bij zijn buren getest (met dezelfde slimme meter) en daar werkte alles naar behoren. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe slimme meter gehad van de netbeheerder. Opmerking dat er geen data binnen komt met de CRC check wil zeggen dat het P1 telegram fouten bevat.
P1-monitor ontwikkelaar

Re: E360 uitlezen + CRC controle

5
Beste Secbro en Admin,

Dank voor de berichten.
Ik heb zeker gezocht naar de andere posts met een E360 meter en deze gelezen.
Echter hier werd geen referentie gemaakt naar de CRC instelling, om deze reden had ik een nieuwe post aangemaakt.
Ondertussen contact gehad met de leverancier en deze gaat einde van de maand de slimme meter vervangen.
Mijn conclusie: Bij problemen met de P1-poort configuratie/uitlezen, dient de slimme meter vervangen te worden.