Re: api mindergas

2
Heb je enig idee wanneer je de koppeling met mindergas.nl kunt implementeren?
Met onderstaand script en api token van mindergas moet het lukken.

Ik had het werkend met onderstaande in een script en job in crontab. Echter na de laatste update werkt deze niet meer. Het kost me te veel tijd en energie om uit te zoeken wat er fout gaat. Een implementatie in p1monitor zou veel makkelijker zijn. Indien nodig wil ik wel voor je testen.

Heb al eerder verzocht om implementatie, echter dit verzoek zie ik niet meer terug. Je zou mij en anderen blij maken met de implementatie.

curl -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:<api token van minder gas>" -d "{ \"date\": \"2023-09-12\", \"reading\": 7000 }" https://www.mindergas.nl/api/meter_readings

Alvast bedankt.

3
Je kunt de gegevens toch automatisch uit laten lezen door mindergas neem ik aan? Of wil je dat niet of zo? Bovendien heeft elke energie leverancier heeft zijn eigen api specificatie dus om ze allemaal toe te voegen lijkt me ook wat lastig
Als je een upgrade uitvoert naar een nieuwe versie verdwijnen uiteraard alle eerder door jou aangemaakt (crontab) scriptjes. Volgens mij een kwestie van even opnieuw aanmaken en je kunt weer vooruit tot de volgende upgrade. En anderen kost het ook veel tijd om tijd en energie om het uit te zoeken :-)
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

4
Je kan mindergas de gasmeter uit laten lezen tegen betaling.
Gebruik van de API is gratis.

Snap je opmerking niet over het toevoegen van alle api's. Het toevoegen van een api voor uitlezen van bijvoorbeeld Solaredge is geen probleem en nu het om mindergas gaat is dat ineens wel een probleem.

Natuurlijk heb ik de crontab opnieuw gecontroleerd en deze was nog aanwezig na de update. Alles was nog als voor de update en toch werkte het niet. Z'n Linux goeroe ben ik nu ook weer niet.

Ga wel op zoek naar een andere oplossing. Maar bedankt voor je reactie.

5
Wat ik bedoelde is dat er wel 20 energie leveranciers zijn die elk hn eigen API hebben. Lijkt me onbegonnen werk om die allemaal toe te voegen maar die beslissing laat ik aan de maker van de software over. Dus de oplossing die je had, dmv crontab, is in principe prima.
Je zou natuurlijk ook gewoon een kunnen posten wat je nu hebt, wat er mis gaat met de vraag hoe dat op te lossen ipv naar een andere oplossing te zoeken
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

6
Ik heb het weer werkend.

Voor diegene die het ook willen dat de gas meterstand dagelijks wordt doorgegeven naar de website van mindergas.nl.
Maak op de website van mindergas.nl een api aan voor eigen (gratis) gebruik.
https://www.mindergas.nl/member/api

Zet onderstaand script in een file en noem dit "mindergas.sh" en vervang <zet hier je api token van mindergas> voor je api token.
Vervang <zet hier je ip adres van p1mon> voor je ip adres van je p1monitor.
Zet dit script in de folder /p1mon/scripts/

var_meterstand=$(curl -sb -H "Accept: application/json" http://<zet hier je ip adres van p1mon>/api/v1/powergas/day?limit=1 | awk '{print $10}' | tr -d ,)
var_datum=$(date "+%Y-%m-%d")
curl -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:<zet hier je api token van mindergas>" -d "{ \"date\": \"$var_datum\", \"reading\": $var_meterstand }" https://www.mindergas.nl/api/meter_readings

Maak een cronjob aan met crontab-e
58 23 * * * /p1mon/scripts/mindergas.sh >/dev/null 2>&1 # mindergas

Geef rechten om het script af te mogen trappen met:
chmod +x /p1mon/scripts/mindergas.sh

Met bovenstaande wordt iedere dag om 23:58 je gas meterstand doorgegeven naar de website van mindergas.nl

Lijkt mij dat het voor de maker nu niet veel moeite kost om in de gui een optie te maken om je mindergas api te plaatsen en het script op te nemen in de cronjobs van p1monitor om dit script af te trappen.

8
Bedankt voor het delen van de scripts e.d. Ik heb het verzoek op de todo list gezet. Het werk zit er in om het robuust te maken. Wat doe je als een upload niet lukt of kan alle beschikbare data worden ge-upload. Dus inderdaad het is op de geschetste manier niet zo veel moeite, het echte werk zit in alle uitzonderingen afhandelen.
P1-monitor ontwikkelaar