probleem intern salderen bij 3 fase

1
Ik heb een slimme meter (kamstrup 382JxC ) met daarop aangesloten mijn p1monitor.
Ik heb verder 3-fase pv-omvormer welke dus op 3 fases terug levert. Op het scherm van de p1mon zie ik dat ik gelijktijdig teruglevering EN verbruik heb.
Weet iemand hoe je er achter kan komen of de meter intern correct saldeert, of kan het zijn dat dit verkeerd is ingesteld door de netbeheerder?
Ik neem aan dat p1mon gewoon weergeeft. wat de slimme meter ook registreert (laat dus zowel mijn afname teller als mijn teruglevering teller gelijktijdig oplopen!)
Bijlagen

Re: probleem intern salderen bij 3 fase

2
Je kunt natuurlijk op de ene fase verbruik hebben terwijl je op de andere fasen terug levert. Het hoofdscherm geeft alleen de totalen weer van verbruik en teruglevering over de verschillende fases (niet bij elkaar opgeteld). Zet 3-fasen eens aan in het instellingen display menu dan kun je zien wat er op elke fase apart gebeurt
Running P1Monitor container in a K3S kubernetes cluster

3
Deze meter levert helaas geen info over de 3 verschillende fases.
Ik hoop niet dat de tellers van teruglevering en verbruik hierdoor oplopen.
Als dit wel zo is, zullen er veel mensen bij de afbouw van saldering hier erg veel last van hebben.
Ik zit nu bij Greenchoice, zou dus alles mogen salderen. Ook boven de 5000kWh.

5
Intern salderen is iets wat niet bestaat. Zojuist met Liander gesproken en zij bevestigen dat ze zowel het verbruik als de levering apart versturen naar de leverancier.

Dus onderstaande is van toepassing.

L1 10kWh verbruik
L2 10kWh levering
L3 5kWh levering

De leverancier stuurt een rekening voor 10kWh verbruiken en een vergoeding voor 15kWh levering.

Met het verdwijnen van de saldering is dit een prachtig business model voor de leverancier.

Stel je betaal 20 cent per verbruikte kW en ontvangt 10 cent per geleverde kW, dan kom je met bovenstaand voorbeeld hier op uit.

10 x 0.2 = 2 euro
15x 0.1 = 1.5 euro

Ondanks dat je huis meer levert als wat je verbruikt moet je nog een halve euro betalen.

Boeven zijn het.

6
Er altijd wel enige vorm van intern 'salderen' natuurlijk (al is dat misschien een verkeerde term) uiteraard want als je op 1 fase 2 Kw opwekt en je gebruikt op diezelfde fase 1 Kw dan 'ziet' de meter maar 1 Kw totaal als terug levering.

Ik zou het wel vreemd vinden als het op de manier gebeurt zoals jij beschrijft hieronder. Naast dat het heel erg oneerlijk is in vergelijk met gebruikers die 1 fase hebben (Stel je zonnepanelen hangen aan fase 1 en je laadt je auto op via fase 3) lees ik het volgende als ik er naar zoek:

Salderen bij 1-fase of 3-fase omvormer
Voor het salderen maakt het niet uit of je de zonnepanelen op 1-fase of 3-fase aansluit. Alle elektriciteitsmeters verrekenen de teruglevering en verbruik van de 3-fasen met elkaar. Daarna laat het telwerk van de elektriciteitsmeter óf teruglevering óf netverbruik zien. Via de P1-poort van de slimme meter kan je via randapparatuur wel inzicht krijgen in het verbruik en de teruglevering per fase. Als je slimme meter uitleest dan geeft de tool mogelijk gelijktijdig verbruik en teruglevering weer. Dit komt omdat deze tool de fasen niet met elkaar verrekent, wat de elektriciteitsmeter op de telwerken dus wel doet.

7
Alle elektriciteitsmeters verrekenen de teruglevering en verbruik van de 3-fasen met elkaar. Daarna laat het telwerk van de elektriciteitsmeter óf teruglevering óf netverbruik zien.

- Dit is dus niet waar.. De energie leverancier maakt de optelsom. Maar dan is het al wel het net op gestuurd dus.

Zojuist ook contact gehad met de energieleverancier en deze bevestigde dat het werk zoals ik heb beschreven.
Zo is het afgesproken met de netwerkbeheerder.

Ook heb ik de netwerkbeheerder gevraagd of er een software update is voor de slimmemeter die dus wel de optelsom doet, echter is dat niet mogelijk omdat ze het zo hebben afgesproken met de energieleverancier.

Kortom de consument wordt hier weer flink genaaid.

8
Toch ben ik nog niet overtuigd. Als ik nl automatisch uitlezen door de leverancier uitzet dan moet ik handmatig mijn meterstanden doorgeven. Dat zou impliceren dat ik dan veel goedkoper uit ben omdat er dan helemaal geen fase informatie door kan worden gegeven, alleen maar totalen.
Bovendien is dat uitlezen vaak dagelijks of zelfs maandelijks op totataal.
Hier staat ook nog een discussie daarover.. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1650683/1

10
Toch ben ik nog niet overtuigd. Als ik nl automatisch uitlezen door de leverancier uitzet dan moet ik handmatig mijn meterstanden doorgeven.
Dat zou impliceren dat ik dan veel goedkoper uit ben omdat er dan helemaal geen fase informatie door kan worden gegeven, alleen maar totalen.

-Je verbruik en levering lopen tegelijkertijd op (mits er verbruik is op een fases en levering op een andere fase). Waar je zou verwachten dat of verbruik of levering op 0 moet staan (als alles zou worden opgeteld). Dus de totalen die je door zal geven kloppen met wat ze zelf uitlezen...

Overtollig wattage op een fase wordt niet terug gezet naar een andere fase (als daar verbruik is) binnen de meter.

13
Heraldr schreef: 20 jun 2024 13:05 Toch ben ik nog niet overtuigd. Als ik nl automatisch uitlezen door de leverancier uitzet dan moet ik handmatig mijn meterstanden doorgeven.
Dat zou impliceren dat ik dan veel goedkoper uit ben omdat er dan helemaal geen fase informatie door kan worden gegeven, alleen maar totalen.

-Je verbruik en levering lopen tegelijkertijd op (mits er verbruik is op een fases en levering op een andere fase). Waar je zou verwachten dat of verbruik of levering op 0 moet staan (als alles zou worden opgeteld). Dus de totalen die je door zal geven kloppen met wat ze zelf uitlezen...

Overtollig wattage op een fase wordt niet terug gezet naar een andere fase (als daar verbruik is) binnen de meter.
Maar de slimme meter zit tussen de groepenkast en de kabel naar je huis. Dus als jij 10kW opwekt en 12kW gebruikt dan zal de opgewekte energie + 2kW van de energie leverancier door de slimme meter worden geregistreerd. En niet apart 10kW terug leveren en 12kW leveren. Er zitten, iig bij mij en verder bij mijn weten geen aparte aansluitingen op de slimme meter voor teruglevering en levering. Dus het "salderen' in dit geval beter vereffenen genoemd, zal dus, per fase, plaats vinden voor de slimme meter. (vanuit de huis installatie gezien)

15
De Slimme meter heeft 4 tellers: Verbruik Piek/Dal , Geleverd Piek/Dal. Dat is wat de netwerkbeheerder periodiek kan uitlezen. Niet het verbruik over de afzonderlijke fases, wat wel als delta te zien is via de P1 poort.
Per seconde wordt door de meter het totaal vermogen van de 3 fases bepaald en dan opgeteld bij een van de 4 tellers (afhankelijk van tijdstip piek/dal en of het totaal in die seconde heeft geresulteerd in verbruik of levering).

Niveleren/Salderen tussen de fases is dus 'gratis' en onzichtbaar voor de netwerkbeheerder.

16
Intelwolf schreef: 07 jul 2024 10:29 Toevallig kwam ik deze recente video ook nog tegen die de stelling over per fase metingen bij de leverancier ontkracht
In dit geval wordt er 1kW van het net gebruikt en 1kW geleverd.

De optel som geldt enkel voor verbruik OF voor levering.

Dus niet opgetelde verbruik min opgetelde levering

Je levert en verbruikt tegelijkertijd in bovenstaand voorbeeld.
Waar je straks bv 20ct per kW betaald voor verbruik en maar bv 10ct per kW ontvangt voor de levering.

Dus nogmaals :
Verbruik wordt opgeteld en verstuurd naar de netbeheerder (piek of dal verbruik)
Levering wordt opgeteld en verstuurd naar de netbeheerder (piek of dal levering)

Dus niet totaal verbruik min totaal levering waar bij of totaal verbruik of totaal levering op 0 moet staan.

Er wordt zowel verbruik als levering verstuurd naar de netbeheerder.

17
zonnebloem schreef: 30 sep 2024 23:16 De Slimme meter heeft 4 tellers: Verbruik Piek/Dal , Geleverd Piek/Dal. Dat is wat de netwerkbeheerder periodiek kan uitlezen. Niet het verbruik over de afzonderlijke fases, wat wel als delta te zien is via de P1 poort.
Per seconde wordt door de meter het totaal vermogen van de 3 fases bepaald en dan opgeteld bij een van de 4 tellers (afhankelijk van tijdstip piek/dal en of het totaal in die seconde heeft geresulteerd in verbruik of levering).

Niveleren/Salderen tussen de fases is dus 'gratis' en onzichtbaar voor de netwerkbeheerder.
Na verder onderzoek en meerdere metingen lijkt het er inderdaad op dat de meter de volgende optel som maakt.

(Verbruik L1 + Verbruik L2 + Verbruik L3) - (Levering L1 + Levering L2 + Levering L3)

Wat impliceert dat interne saldering (nivelering) daadwerkelijk plaatsvind in de meter.

Ik zal tzt mijn eindnota en eigen meet gegevens eens naast elkaar leggen voor bevestiging.