Warmtemeter uitlezen (stadsverwarming)

1
Goedemiddag!

Leuk dat er nu een forum is. Dat maakt vragen stellen en ideeën delen een stuk makkelijker verwacht ik.

Met deze thread wil ik graag de mogelijkheden verzamelen en bespreken voor het uitlezen van een warmtemeter. In de hoop dat we het leven van de Security Brother wat makkelijker maken :)

Het staat al op de roadmap, de mogelijkheid om de Kamstrup Multical 402 warmtemeter uit te lezen. Maar ik wil hem graag breder trekken omdat ik zelf een ander type warmtemeter heb, namelijk de Landis & Gyr Ultraheat 50 (T550).

Op internet lees ik dat beide te interpreteren zijn met een infrarood sensor. Op de website van smartmeterdashboard staat een hoop info. Dit artikel bijvoorbeeld bevat info over loggen van Ultraheat 50 en de Kamstup, links naar een script en de te gebruiken IR converter cable!

Hopelijk komen we hier wat verder mee en wellicht is het al oud nieuws. Maar ik ben vooral benieuwd wat jullie kunnen vinden.

Ik hoop vooral dat we binnenkort ons stadsverwarming gebruik kunnen monitoren in het P1 dashboard 8)

Re: Warmtemeter uitlezen (stadsverwarming)

3
Wij hebben net een ander huis gekocht waar ook stadsverwarming in zit.
De Kamstrup warmtemetingen hebben een IR poort die uitgelezen kan worden, de vraag is alleen hoe dan verder.
Via een IR naar USB (serieel) converter kabel kan je communiceren en de tellerstanden uitlezen.
Het issue is dat als de warmtemeting batterijgevoed is het een behoorlijke impact lijkt te hebben op de levensduur van de batterij en dat is waarschijnlijk niet gewenst.
Ik ben dus bang dat het niet een heel praktische situatie op gaat leveren als je vaak uit gaat lezen. De warmtebox is nou ook niet direct een heel eenvoudige constructie om zelf nog een extra warmtemeting bij te plaatsen die door netspanning gevoed wordt.

Helaas is er geen pulsuitgang op de Kamstrup warmtemeting beschikbaar dus die optie om hem direct op een RPi aan te sluiten heb je ook al niet.

Re: Warmtemeter uitlezen (stadsverwarming)

5
Korte update.
Vattenfall gaat in de komende jaren een module uitrollen waarmee ze op afstand de meterstanden uit kunnen gaan lezen.
Van de ontwikkelaar van deze module heb ik begrepen dat er een user P1 poort op komt. Via die weg kunnen dus door de gebruiker de actuele meetwaarden en tellerstanden van de warmtemeting uitgelezen worden.
Zou P1Mon de mogelijkheid kunnen bieden om 2 P1 poorten uit te lezen?