Re: P1-MONITOR ROADMAP

2
Mijn meter geeft iedere 5 minuten informatie voor gas (te zien in het info scherm), maar (voor zover ik kan zien) geeft p1mon voor gas alleen geaggregeerde informatie per uur. Om mijn gasverbruik beter te snappen zou het fijn zijn om ook voor gas informatie te kunnen zijn die zoveel detal bevat als de meter geeft.

Verzoekjes:
- minuten pagina bij het gas overzicht.
- nauwkeuriger gas grafiekjes elders waar de kWh dat wel zijn (bijv: main-2.php geeft gas verbruikt per uur)

Overigens, hartelijk dank voor p1-monitor, installatie ging vlekkeloos.

(Tenslotte nog een vraag die ik inhoudelijk beter elders op het forum past: wat geeft L1 in main-1.php weer? de lengte van het balkje lijkt compleet ongerelateerd aan de waarde die daar getoond wordt.)

Groet,
Axel.

3
Verhuizing of nieuwe meter ondersteunen.

Wens: ondersteun nieuwe/andere meter ofwel een nieuw ijkpunt in de metingen.

Ik ben verhuisd naar een andere woning waar dus ook een andere meter hangt. Hierdoor krijgt de historie in P1Mon een enorme afwijking in de laatste maand (juni 2020) dat ik op het oude adres woonde. Vanaf december 2020 had ik de P1Mon aangesloten in mijn huidige woning. Zie plaatje. In een andere topic is het voorbeeld van vervanging meter aangehaald waarbij dit ook optreed: viewtopic.php?p=86&hilit=nieuwe+meter#p86
In mijn geval heeft het hierdoor geen zin een overall historie te tonen omdat de afwijking tussen beide meters zo groot is. Terwijl vergelijkingen trekken tussen voormalige en huidige woning (met bv zonnepanelen) wel interessant kan zijn. Om toch wat zinnigs te kunnen zien kunnen de sliders natuurlijk verplaatst worden.

(Screenshot is genomen van P1Mon Versie: 0.9.5 (Ron) op Raspberry Pi 3 Model B Plus Rev 1.3. Vandaag doe ik een nieuw poging tot upgraden naar P1Mon versie 1.5.0...)

4
1) Ik woon gasloos (warmtepomp), het zou fijn zijn om alle displays / buttons en overzichten etc met "gas" uit te kunnen schakelen
2) Een optie om PvOut data ook via een andere route naar p1mon te kunnen versturen . Suggesties: a) web socket waar je JSON data naar kunt sturen b) p1mon haalt JSON data op op in te stellen IPadres/url
3) mail sturen als er geen P1 pulsen komen , idem als er overdag geen pvout data verschijnt terwijl t staat ingesteld

8
banray schreef: 30 jan 2022 17:18 Koppeling met Enphase API
Even uit nieuwsgierigheid, zelf heb ik ook een Enphase. Deze heeft een uitstekende web-interface waarop alles te zien is en ook alle gegevens zijn terug te lezen van wat er allemaal gegenereerd is op diverse niveaus in tijd en per paneel. In p1monitor hoef ik dat niet te zien (vind ik). Het enige dat ik wil weten is of ik aan het einde van de maand wat heb teruggeleverd aan het net. p1monitor biedt mij een overzicht van verbruik en gebruik. Dat vind ik zelf voldoende maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik geen liefhebber ben van allerlei 'tierelantijntjes', hoe meer ballast, hoe hoger de foutgevoeligheid.
Wat verwacht je van een dergelijke koppeling, wat kan je er meer mee - of anders mee?
beheerder forum

9
Om te kunnen zien hoeveel "ruimte" er nog over is binnen de beschikbare aansluiting lijkt het me handig om per fase te zien wanneer, welk maximum aantal amperes is gebruikt. Door verschuiving van apparaten naar een andere fase voorkom je dan dat de stop eruit vliegt.
De slimme meter geeft alleen een geheel aantal amperes terug dus voor een nauwkeuriger beeld zou ik als programmeur de amperes berekenen uit W / V zodat er wel twee decimalen getoond kunnen worden.
Voorbeeld wat me handig lijkt Voorbeeld wat me handig lijkt

10
Bedankt voor de suggestie het is een leuk idee. . Ik heb het toegevoegd aan de roadmap onder de noemer (berekende ampère fasemeting). Ik vraag mij wel af of de P = U I cos (j) hier nog te merken is maar dat valt te testen als W en V een gehele A waarde opleveren.
P1-monitor ontwikkelaar

12
HansL schreef: 26 feb 2022 16:10 Uitlezen van de geproduceerde KWh van mijn Enphase systeem zou erg welkom zijn! Dan heb ik alles in 1 mooi overzicht.
Inderdaad, uitlezen van andere solar systemen zou echt een welkoe toevoeging zijn. Ik verwacht niet dat elk systeem individueel toegevoegd gaat woden (voor nu volgens mij alleen SolarEdge). Ik zou er echt voor pleiten om zelf met p1monitor te kunnen interfacen, zodat mensen zelf hun systeem eraan kunnen koppelen. Het zou voldoende zijn om huidige productie te kunnen doorgeven aan p1monitor. Zelfde geldt eigenlijk voor watermeter...

13
goedemiddag;

paar zaken die mij opvallen :)

-ik heb een 3X80A aansluiting met hogere vastrechtkosten dan 99 euro.. volgens de roadmap zou er per versie 15 bedragen hoger dan 99 euro ingegeven kunnen worden.. als ik dat echter probeer boven de 99 euro iets in te geven dan gaat hij terug naar 0 bij opslaan.. doe ik wat fout?
-bij verbruik\geleverd in het hoofd niveau zou het fijn zijn als er een derde meter bij stond die een totaal weergeeft, dus verbruik minus geleverd. dat is toch prettig om aan het einde van de dag te zien :) staat ook bij kosten per tijdsperiode maar in het hoofddashboard is dat ook wel lekker
-bij in/output, is het een idee\optie om daar ook een hoeveelheid in te geven bij inschakelen qua ampere? bijvoorbeeld dat je een GPIO pin hoog wordt gezet als een fase over een bepaald amperage komt? dan zou dit ook toepasbaar zijn voor bijvoorbeeld batterij opladen of andere slimme zaken. dat je de optie krijgt GPIO pinnen hoog of laag te zetten, of een ander signaal uit te sturen bij bijvoorbeeld L1 Amperage is hoger dan 40, of teruglevering is hoger dan 2A op L1. zou het enorm veelzijdig maken op de P1mon zelf..
-het display en dan de max waarden, zou prettig zijn als dit iets verder omhoog geschroefd werd voor de grote systemen.. nu is de max waarde e-levering 30kW.. maar ik kan 42kW terugleveren..
-ik heb verbergen van gas gegevens aan staan maar als ik bij actueel verbruik kijk staat daar alsnog gas bij

just my 2 cents

14
Admin schreef: 31 jan 2022 17:58
banray schreef: 30 jan 2022 17:18 Koppeling met Enphase API
Even uit nieuwsgierigheid, zelf heb ik ook een Enphase. Deze heeft een uitstekende web-interface waarop alles te zien is en ook alle gegevens zijn terug te lezen van wat er allemaal gegenereerd is op diverse niveaus in tijd en per paneel. In p1monitor hoef ik dat niet te zien (vind ik). Het enige dat ik wil weten is of ik aan het einde van de maand wat heb teruggeleverd aan het net. p1monitor biedt mij een overzicht van verbruik en gebruik. Dat vind ik zelf voldoende maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik geen liefhebber ben van allerlei 'tierelantijntjes', hoe meer ballast, hoe hoger de foutgevoeligheid.
Wat verwacht je van een dergelijke koppeling, wat kan je er meer mee - of anders mee?
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Ik heb geen behoefte om per paneel de opbrengst in P1 monito te zien. Maar wat ik wel mis in P1 monitor is mijn "werkelijk verbruik". P1 monitor laat zien wat ik aan kwh afneem van het net (kwh verbruik) en wat ik terug lever aan het net (kwh levering) , maar niet mijn werkelijke verbruik (kwh van panelen + afgenomen kwh) . Zeker wanneer de salderings regeling gaat aflopen wordt dit interessant voor het berekenen van je terugverdien tijd.

17
verzoek tot implementatie kostenoverzicht per energiejaar ipv kalenderjaar

P1monitor draait bij ons goed en wij monitoren het volgende:
Stroom (piek, dal)
Zonnepanelen Solaredge (piek, dal)
Waterverbruik

Deze 3 bovengenoemde Energie bronnen worden in het kostenoverzicht netjes in staafdiagram getoond per dag, maand, jaar
Maar eigenlijk zou het handig zijn om de kosten te weten van de huidige energie periode (Stroom/Gas/Water).
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om in het configuratiescherm per energiebron een jaarafrekeningsdatum/maand op te kunnen geven.
Het bovengenoemde kostenoverzicht per jaar zou dan een extra kolom kunnen tonen waar het totale kostenoverzicht per afrekeningsjaar wordt getoond ipv kalenderjaar.

18
Je leest tegenwoordig vaak dat de PV panelen worden afgeschakeld bij een te hoge netspanning door een te kleine netcapaciteit.
Deze storing treedt juist op al de zon uitbundig schijnt.
Nu heb ik gelezen dat in het P1 telegram dat de slimme meter ook een bericht uitzendt over de hoogte van de huidige netspanning.

Mijn vraag is: Zou de hoogte van de netspanning ook op de p1 monitor pagina kunnen worden vermeld?

Verder ben ik een van de vele tevreden gebruikers van het tool.

gr. Gerrit

20
@gehome u heeft weliswaar een bericht geplaatst (heb ik verwijderd) maar dat bevatte alleen een citaat van een ouder bericht zonder nieuwe reactie.

NB: ik heb zojuist een eenvoudig 'mention-systeem' geïnstalleerd. Na het intikken van het @-teken gevolgd door een letter krijgt u een overzicht van gebruikers met die letter en wordt het automatisch aangevuld. De betreffende gebruiker krijgt dan een bericht dat hij genoemd is (mention). Vooral handig als mensen geen abonnement op een onderwerp of forum hebben.
beheerder forum