Re: P1-MONITOR ROADMAP

31
Goedemiddag,

ik wil de watermeter functionaliteit gaan toevoegen in P1-monitor.
Daarvoor zie ik in de FAQ een beschrijving om de waterpulsen in te lezen.
De oplossing van ToonWater doet hetzelfde, echter draadloos via WiFi.
Omdat toonwater ook gebruik maakt van MQTT zou het toch mogelijk zijn om die berichten in te kunnen lezen op het netwerk.

Wellicht kan deze optie ook toegevoegd worden.

dank en groet,

William

32
Super monitor software, veel beter dan al die prul van de netbeheerders.

plus 1 voor Goodwe omvormer zonnepanelen uitlezen.

of een universele api uitlezer om alle omvormers mee te tackelen, en waarbij dan via het forum instellingen voor bepaalde types gezocht kunnen worden en deze in de settings ingevoerd dienen te worden.
bijvoorbeeld: api url, credentials (in header_naam of formfield_naam), en response field naam per waarde die p1mon nodig heeft.

50
Scherm kosten-d.php geeft naast het verbruik ook de kosten weer.
Aangezien de kosten nogal kunnen fluctueren het volgende.
Is het mogelijk om het scherm kosten-d.php te maken zonder daarin een kosten berekening te maken?
Dit om het verbruik in diverse perioden te kunnen vergelijken onafhankelijk van de prijs.

b.v. afgelopen december 2022 was de gasprijs enorm hoog wat een gigantische piek geeft in de kosten maar het daadwerkelijke verbruik was minder dan voorgaande jaren.

53
Harrie schreef: 11 jul 2023 13:31 Scherm kosten-d.php geeft naast het verbruik ook de kosten weer.
Aangezien de kosten nogal kunnen fluctueren het volgende.
Is het mogelijk om het scherm kosten-d.php te maken zonder daarin een kosten berekening te maken?
Dit om het verbruik in diverse perioden te kunnen vergelijken onafhankelijk van de prijs.

b.v. afgelopen december 2022 was de gasprijs enorm hoog wat een gigantische piek geeft in de kosten maar het daadwerkelijke verbruik was minder dan voorgaande jaren.
Zoals in de afbeelding te zien is lijkt het als of er in december 2022 (144 m3) veel meer gas verbruikt is als in december 2021 (165 m3), de werkelijke waardes geven dus het tegengestelde aan. Dit komt omdat in 2022 de prijs per m3 zo enorm hoog was.
In het kader is te zien dat het verbruik in voorgaande jaren gelijk was door de redelijk stabiele prijs. De grafiek geeft dus qua verbruik een vertekend beeld omdat hier vanuit de prijzen gewerkt wordt.
In mijn optiek is het duidelijker om OOK een grafiek te tonen naar het verbruik en dus de prijzen van de m3 en kWh er uit te laten.

Het mag dus dezelfde grafiek zijn maar dan zonder de vermenigvuldiging met de prijs (copy/paste - prijs).
Bijlagen

54
Als je een kostenschema kiest dan zie je de totale kosten, dat betaal je per maand, vandaar de naam. Losse grafieken van totaalverbruik gas of elektra zijn er al. Begrijp ik dat je dan nóg een grafiek wilt waarin gas en elektra zijn opgeteld? Wat voor inzicht in je verbruik zou dat dan meer geven ten opzichte van die individuele grafieken? Als gebruiker ben ik er geen voorstander van om nog meer buttons of grafieken toe te voegen, 'keep it simple'. Maar ja, ik ben slechts gebruiker, geen maker ;-)
beheerder forum

55
Ik denk dat de informatie al beschikbaar is maar niet in een scherm. Het combineren van deze varianten is technisch wel te doen maar niet onderhoudbaar. In het gas scherm staat de gas waarde puur op verbruik. Uiteraard moet dit scherm wel aanstaan in de instellingen. Kan het zijn dat je gas waarde tonen uitgezet hebt?
P1-monitor ontwikkelaar

56
De gas waardes worden getoond (anders stonden ze ook niet op de screenshot vermeld?).
Het gaat er me om om over een langere termijn het daadwerkelijke verbruik te zien onafhankelijk van de kosten.
Het zijn de kosten die het beeld vertroebelen.