Als je een vraag stelt geef dan zoveel mogelijk informatie. Maak het een vraag die te beantwoorden is!

• welke Raspberry Pi gebruik je en welke software versie? Te vinden in het info-scherm
• wat wil je bereiken of wat ging er mis? Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er?
• geef eventueel extra informatie zoals de webpagina waarop iets mis ging (bv. main-1.php)

Actueel netto vermogen

1
Is het mogelijk om in P1 monitor ergens de resultante van opgenomen minus terug geleverde actuele vermogen af te lezen?
Ik moet dit nu in het hoofdscherm steeds zelf berekenen.. of op de meter in de meterkast gaan kijken. Mijn elektrameter toont die waarde namelijk wel.
Of is het een feature die binnenkort beschikbaar komt?

Re: Actueel netto vermogen

2
In het overzicht zijn er een aantal buttons bovenin, die kunt u aan- of uitzetten. Als ik met de muis over de grafiek heenga zie ik het verschil tussen gebruikte en geleverde elektriciteit, de zwarte lijn. Is dat wat u bedoelt?
beheerder forum
Bijlagen

4
De curve is de enige optie om het verschil te laten zien. De slimme meter ziet niet wat er netto is terug geleverd word. En dan over een bepaalde periode, minuten, uren, dagen en z. Alleen als er gegevens zijn van de omvormer van de zonnepanelen dan heb je bruto opgewekte kWh.
P1-monitor ontwikkelaar

5
secbro schreef: 23 jun 2024 19:41 De curve is de enige optie om het verschil te laten zien. De slimme meter ziet niet wat er netto is terug geleverd word. En dan over een bepaalde periode, minuten, uren, dagen en z. Alleen als er gegevens zijn van de omvormer van de zonnepanelen dan heb je bruto opgewekte kWh.
Ik kan op mijn meter aflezen wat het "actueel" vermogen is. Dat is wat er op dat moment over de diverse fases wordt in- en uitgevoed. Dit getal zou ik ook graag in het homescreen zien... Ik moet nu steeds zelf gaan rekenen. Ik verwacht dat de software dat ook voor mij kan..
Bijlagen

7
Bij een 3 fase installatie kan er dus bijvoorbeeld op fase 1 500 Watt verbruik zijn en op fase 2 en 3 levering van tezamen 1500 Watt.
Dan zal de elektra meter een netto, actueel verbruik registreren van 1000 Watt en die toevoegen aan teruglevering. Toch?

Ik zou dan een verbruiker van 1000 Watt kunnen inschakelen om nul op de meter te hebben. Dat getal zou ik graag in de software willen zien.
Nu moet ik het zelf berekenen. Met mooie getallen geen probleem. Maar realiteit is anders.

De behoefte komt voort uit het laden van EV met 3fase lader

8
De meter past de verschillen aan. Dus als je 1500 watt verbruikt en 2000 watt opwekt dan zullen de meters 500 watt terugleveren aan. In jouw voorbeeld als je 1000 watt terug levert dan kun je inderdaad dus 1000 Watt verbruiken. Dus de groen meter geeft eerst 1000 Watt aan en n als je de 1000 Watt gaat verbruiken dan zullen beide meters op nul staan.

De mooie getallen opmerking begrijp ik niet.
P1-monitor ontwikkelaar

9
Dus de groen meter geeft eerst 1000 Watt aan en n als je de 1000 Watt gaat verbruiken dan zullen beide meters op nul staan.
Even uitgaan van uw voorbeeld en om het eenvoudig te houden GEEN fluctuaties in verbruik en produktie van de omvormers op de verschillende fases.

Het verbruik op fase 1 stelt u op 1500 Watt. -> Gele meter geeft 1500 Watt weer.
En opwek op fase 2 1000 Watt en fase 3 1000 Watt, tezamen 2000 Watt. -> Groene meter staat op 2000 Watt.
Dan is er een overschot van 500 Watt voor de meter.... Ik zie dan ook de tellerstand bij groene meter oplopen.
Ik zou die uitkomst van dat sommetje (500 Watt) graag ergens in het homescherm willen zien.

Ik ben het met u eens dat de groene meter terug zakt als ik een verbruiker van 500 Watt op fase 3 inschakel. Naar 1500 Watt.. Maar die groene meter gaat dan toch maar 500 Wat omlaag en blijft staan op 1500?? En de verbruiksmeter blijft (fase 1) keurig onveranderd 1500 Watt weergeven. Toch?

Hieronder een voorbeeld van minder mooie getallen bij de beide meters. Momenteel een actueel verbruik van 106 Watt.
Bijlagen

11
Zou een welkome aanvulling zijn voor huisgenoten om te bepalen hoeveel energie er beschikbaar is in het kader van bewustwording netcongestie.

Liefst nog weergave met een extra indicator😊
Bijvoorbeeld metertje met nul in het midden van wijzerplaat en links verbruik en rechts overschot/levering.
Heel veel dank

16
Vastgesteld dat de weergave van netto opgenomen vermogen van de huisinstallatie boven de 10 kW in P1-monitor niet correct wordt weergegeven. Kan een cosmetisch foutje zijn of een fout in berekening.

Het telegram bevat in elk geval de juiste info.

Schermafbeelding 2024-12-04 114453.jpg Schermafbeelding 2024-12-04 114453.jpg 80 keer bekeken 36.32 KiB

Weet niet of dit het juiste informatiekanaal is om bugs te melden.

18
Veel dank voor het verwerken van deze input! Ben blij met deze software.

Zojuist nog een voorstel gedaan voor notificatie bij fase-overschrijding. Hopelijk kun je daar ook iets in betekenen. Anders moet ik via uitlezing middels MQTT in Node-RED er wat bijbouwen.. Kan wel maar als het in één integratie beschikbaar is heeft dat de voorkeur.

Fijne feestdagen verder.